Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
"Meer mogelijkheden, minder middelen"

"Meer mogelijkheden, minder middelen"Blijf verwonderd!

Espresso zoomt vandaag in op het Vlaamse decreet voor het deeltijds kunstonderwijs, dat sinds 2018 van kracht is. Wat zijn de concrete veranderingen, verbeteringen, moeilijkheden? Espresso laat twee docenten en één directeur hierover aan het woord.

Op 15 februari is het Dag van de Academies

Voormalig Minister van Onderwijs Hilde Crevits lanceerde in 2018 een nieuw Vlaams decreet voor het deeltijds kunstonderwijs. Dat was aan vernieuwing toe, aangezien het vorige decreet dateerde van de jaren '70 en niet meer tegemoet kwam aan de hedendaagse mogelijkheden en noden. Bovendien werd het DKO met dit decreet sterker verankerd in het onderwijs.

Enkele belangrijke veranderingen waren een grotere vrijheid voor de artistieke en pedagogische visie van leerkrachten en directeurs. Dit zette heel wat deuren open naar nieuwe leertrajecten en vakken als 'Cabaret en Comedy' of 'DJ', wat de scholen algemeen als erg positief onthaalden. Maar heel wat vakken kregen nieuwe benamingen, die niet meteen gelinkt waren aan concrete leerdoelen. Daardoor vult elke school die vakken in naar eigen goeddunken.

"Het nieuwe vak 'woordstudio' bijvoorbeeld wordt op verschillende scholen heel anders ingevuld. Voor leerlingen die van de ene school naar de andere school gaan, is dit heel verwarrend."

Een andere belangrijke nieuwigheid is dat sinds vorig schooljaar ook 6 en 7-jarigen kunnen starten in de afdelingen woord en muziek - voordien kon dat al in de beeldende kunst en de dans. Ook dat is een vraag die al heel lang werd gesteld door leerlingen, ouders en academies. Deze openstelling heeft er dan ook voor gezorgd dat er de voorbije twee jaar een grote instroom was van kinderen in het deeltijds kunstonderwijs. Maar de angel in het decreet was dat deze veranderingen 'budgetneutraal' moesten uitgevoerd worden. De subsidiëring gebeurt per leerling, dus er is wel extra geld uitgetrokken om deze nieuwe instroom te financieren, maar de nieuwe Vlaamse regering besliste onlangs dat ook hierop bespaard zal worden. Minister van Onderwijs Ben Weyts noemt dit echter geen besparing, maar een 'mildering van het groeipad'.

"'Mildering van het groeipad', ik zal deze term zeker gebruiken om aan mijn leerlingen uit te leggen wat een eufemisme is."

Kortom, dit decreet wordt inhoudelijk voornamelijk toegejuicht door directies en docenten. Het biedt heel wat nieuwe mogelijkheden en op wat kinderziektes na is het een positieve evolutie. Maar er is slechts een beperkt budget uitgetrokken om deze veranderingen te realiseren en de nieuwe besparingsmaatregelen zorgen voor heel wat ongerustheid en onzekerheid over de toekomst.

Op 15 februari is het Dag van de Academies, alle activiteiten en informatie daarover vindt u hier.

In Espresso spraken daarover Nico Logghe (directeur van de Academie van Ieper), Eva De Hondt (woorddoncent en pedagogisch coördinator in de Academie van Deurne en docent in de Educatieve Master van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen) en Kenneth Theunissen (docent slagwerk in de Academies van Hasselt en Lanaken).

Drie reacties over het decreet voor het deeltijds kunstonderwijs

Espresso

Espresso, uw ochtendradio met pit! Ontwaak met rustige muziek, blijf op de hoogte van het culturele leven in Vlaanderen en ontdek wat Klara vandaag voor u in petto heeft.

Presentatie: Clara De Decker / Greet Samyn

Samenstelling: Vincent Goris

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via espresso@klara.be

Elke weekdag van 06 tot 09 uur en in het weekend van 07 tot 10 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 24 uur lang te herbeluisteren via de site en de app.