Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
In memoriam Marc Deweer en François Morellet

In memoriam Marc Deweer en François MorelletKunst & Cultuur

Op korte tijd bereikte ons het bericht dat twee figuren uit de wereld van de beeldende kunst overleden zijn.
Marc Deweer en François Morellet

Marc Deweer en François Morellet

Marc Deweer was ondernemer én kunstliefhebber. Opgegroeid in de wereld van de tapijtwevers maakte hij uiteindelijk van zijn hobby zijn hoofdbezigheid. Zijn passie voor hedendaagse kunst, die dikwijls op groot onbegrip stuitte – zelfs in de eigen familiekring – deed hem besluiten om in 1979 een eigen galerie op te richten. De Deweer Gallery - in Otegem of all places - werd in de loop der jaren een begrip. De galerie trok resoluut de kaart van de internationale hedendaagse kunst. Namen die nu iedereen kent, waren in het begin voor vele bezoekers nobele onbekenden. Naast Belgen als Panamarenko, Jan Fabre en Wim Delvoye kon je er ook kennis maken met het werk van Tony Cragg, Stephan Balkenhol en Günther Förg. Als eerste Belgische galerie bracht Deweer de Duitse Nieuwe Wilden en de Italiaanse Transavanguardia naar onze contreien. Over de Russische conceptuele kunstenaar Ilya Kabakov vertelde Marc Deweer: “Voor Kabakov, zijn we zo goed als over de Muur gekropen! Volgens hem was ik in Europa dé eerste die werk van hem aankocht.”
Deweer, die goed bevriend was met Jan Hoet, was ook de eerste galerist die iemand uit de officiële kunstwereld aantrok. Hij haalde kunsthistoricus Jo Coucke in huis als adviseur.
Marc Deweer werd zeventig jaar.

de Deweer Gallery in Otegem
de Deweer Gallery in Otegem

De Franse kunstenaar François Morellet begon zijn carrière als autodidact. Hij was in de jaren zestig medeoprichter van de Groupe de Recherche d'Art Visuel, die streefde naar een onpersoonlijke kunst gebaseerd op een streng systeem. Precisie en stelselmatigheid met een vleugje humor waren de ingrediënten op zijn palet. Hij bediende zich van schilderkunst, licht, beeldhouwkunst en grafiek.
Begin jaren zeventig legde hij zich toe op de relatie tussen kunst en de openbare ruimte. Zo ontwierp hij werk voor het Centre Culturel in Compiègne, de wijk La Défense in Parijs en maakte hij bijdrages voor het beeldenpark van het Kröller-Müller Museum in Otterlo. Morellet wordt gerekend tot de geometrische abstracten en zijn werk vertoont verwantschappen met de Amerikaanse minimalisten als Donald Judd en Sol LeWitt. Morellet werd negentig jaar.

François Morellet - Lunatic weeping and neonly n° 3 - 2010
François Morellet - Lunatic weeping and neonly n° 3 - 2010