Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Michael Haydn. Requiem - Missa

Michael Haydn. Requiem - MissaBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Carolyn Sampson (sopraan); Hilary Summers (alt); James Gilchrist (tenor); Peter Harvey (bas); Choir of the King's Consort & The King's Consort o.l.v. Robert King Label: Hyperion 67510
Michael Haydn. Requiem - Missa

Michael Haydn. Requiem - Missa

Programma: Requiem pro defuncto Archiepiscopo Sigismundo - Missa in honorem Sanctae Ursulae

Michael Haydn (1737-1806) stond in zijn tijd in even hoog aanzien als Joseph Haydn (zijn oudere broer) en Mozart en werd ook nog in de 19de eeuw veelvuldig uitgevoerd. In de 20ste eeuw raakte hij echter in de vergetelheid, misschien omdat zijn werkterrein altijd beperkt is gebleven tot Salzburg en omgeving, misschien ook omdat men tot ver in de jaren '60 meer geïnteresseerd was in grensverleggende muziek en experiment...? Inmiddels heeft de (verzadigde) cd-markt zich voluit op minder bekende namen gestort. Michael Haydn is back! Sinds de jaren '90 valt er een oprukkende belangstelling te bespeuren voor zijn instrumentale muziek: sinfonietjes, divertimentootjes, kamermuziek allerhande. En de laatste jaren komt er eindelijk interesse voor Haydns grootste verdienste: de sacrale vocale muziek. Zijn Requiem schreef hij naar aanleiding van de dood van zijn geliefde broodheer, aartsbisschop Sigismund von Schrattenbach én van zijn eigen dochtertje van amper één jaar oud. 1771 was werkelijk een rampjaar voor de arme Michael Haydn, maar het gaf de wereld een waarachtig mooi Requiem dat duidelijk op twee manieren kan geïnterpreteerd worden: als een serene begrafeniswake bij het bed van een nobele aartsbischop, of als een vaderlijke jammerklacht aan het wiegje van een kind dat amper geleefd heeft. De opname van vorig jaar van Christian Zacharias met zijn Orchestre de Chambre de Lausane en o.m. sopraan Johanette Zomer (MDG) valt in de eerste categorie (snellere tempi, licht in de snaren, rechtlijnig en sereen) terwijl de interpretatie van Robert King die we hier bespreken, tot de tweede categorie behoort. Deze uitvoering op oude instrumenten vormt een korrelig, ietwat weerbarstig pallet, en het slepend trage introïtus legt sterker de nadruk op de dissonante vertragingen. Deze uitvoering focust op het tragische aspect van de dood, niet op de rustgevende gedachte. Tijdens de begrafenis van de aartsbisschop - tijdens de 'premiere' dus - zaten niemand minder dan de jonge Mozart en zijn vader in het orkest. Niet onbelangrijk, want Mozart zou twintig jaar later zijn eigen Requiem baseren op passages uit dit Requeim. U hoort de overeenkomst ook meteen aan de dramatische expressie. Op het tweede plaatje van deze dubbel-cd staat vervolgens een van de 40 missen van Michael Haydn: de Missa in honorem Sanctae Ursulae. Het is een mis die hij schreef voor een van de naburige kloosters van Salzburg, in dit geval het Benedictijner klooster op een eilandje middenin de Beierse Chiemsee. Deze mis, ook Chiemsee-Messe genoemd, schreef hij ter gelegenehid van de gelofte-aflegging van een bevriende kloosterlinge, Ursula Oswald. Het is een feestelijke compositie die van karakter sterk contrasteert met het Requiem. De uitvoering door Robert King en de zijnen, geflankeerd door 4 zeer goede solisten is van grootse klasse. Sopraan Carolyn Sampson is uiteraard weer buiten categorie! Het is fantastisch te ondervinden dat Robert King zich in de loop der jaren duidelijk ontpopt heeft tot een voorstander van meer emotionele geladenheid. Zijn uitvoeringen krijgen er een menselijker gezicht door.

Greet Van 't veld

Klara's oordeel