Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Mingus! Mingus! Mingus! Hommage aan een jazzicoon op vrijdag 22 april

Mingus! Mingus! Mingus! Hommage aan een jazzicoon op vrijdag 22 aprilJazz

Jazzbassist Charles Mingus zou op 22 april 100 jaar geworden zijn. De ideale aanleiding om even stil te staan bij een van de meest markante figuren uit de jazzgeschiedenis. Die kende heel wat genieën, maar met Mingus zit je hors catégorie, daar waar o.m. ook Monk, Ellington, Miles, Bird en Coltrane thuishoren.
Guy Le Querrec

Charles Mingus on tour

Het duurde even voor Charles Mingus (1922-1979) echt op het voorplan kwam met eigen werk, maar zijn gouden periode, die begon met Pithecanthropus Erectus (1956) en een klein decennium aanhield, behoort tot de meest indrukwekkende creatieve explosies van zijn tijd. Mingus was sterk beïnvloed door Duke Ellington, maar slorpte ook de moderne stromingen op om uiteindelijk te belanden bij een ongemeen originele stijl, die geworteld was in de traditie, maar voortdurend in beweging bleef. Hij was niet enkel een uitzonderlijk bassist met een instant herkenbare klank en stijl, maar ontpopte zich via zijn zogenaamde 'jazz workshops' tot een inspirerende bandleider en even productieve als creatieve componist.

Ah Um (met vermoedelijk zijn bekendste composities “Goodbye Pork Pie Hat" en "Fables Of Faubus"), Blues & Roots, Oh Yeah en The Black Saint & The Sinner Lady zijn slechts enkele van zijn legendarische albums. In zijn laatste decennium kreeg Mingus af te rekenen met ALS, de ziekte die hem ook fataal zou worden, maar ook dan tekende hij voor een aantal prachtalbums, zoals Let My Children Hear Music, een indrukwekkende symbiose van jazz en klassiek, die hij zelf als zijn magnum opus beschouwde.

Wie het over Mingus heeft, die heeft het natuurlijk ook over 's mans legendarische woedeaanvallen, onvoorspelbaarheid en appetijt (op alle vlakken). Zijn beruchte Beneath The Underdog was geen klassieke autobiografie, maar naar eigen zeggen een soort levenshandleiding voor de zwarte Amerikaan. Het boek was even inzichtrijk als problematisch, want Mingus' XL-persona overschaduwde vaak zijn werk. Al was ook duidelijk dat die uitzonderlijke persoonlijkheid en muziek deel uitmaakten van hetzelfde verhaal.

Met Mingus ! Mingus! Mingus! duiken we vier uur lang onder in de weelderige, unieke wereld van deze artiest, voor wie vorm en vrijheid, geweld en tederheid, traditie en engagement onlosmakelijk verbonden waren. Onze gasten zijn bassisten Peter Jacquemyn, Yannick Peeters, Mirko Banovic, journalisten Karel Van Keymeulen en Guy Peters, en Hnita-programmator Peter Anthonissen, wiens vader Juul Anthonissen een bijzondere band had met Mingus en hem in 1976 naar Heist-op-den-Berg haalde voor een legendarisch concert. Samen met hen gaan we op zoek naar de essentie van de eindeloos intrigerende Charles Mingus, op wiens muziek en persoonlijkheid geen maat stond.

Rob Miseur - Centro Studi Arrigo Polillo - Siena Jazz
van links naar rechts: François Panis (een vrijwilliger van de Hnita-jazzclub), Juul Anthonissen, Charles Mingus, pianist Don Pullen; in de straten van Heist-op-den-Berg,

Mingus! Mingus! Mingus!

Op 22 april zou Mingus 100 geworden zijn. Zijn muziek was ruw en gesofisticeerd tegelijk, hij was een genie, maar ook een angry man, een brokkenpiloot in het sociaal verkeer.
Maar al die intensiteit klinkt ook door in zijn weelderige muziek.
Lies Steppe duikt samen met een aantal gasten in zijn muziek en de verhalen die ermee verweven zijn.

Met muziekjournalisten Guy Peters en Karel van Keymeulen; bassisten Peter Jacquemyn, Yannick Peeters en Mirko Banovic en Peter Anthonissen voor anekdotes uit de Hnita Hoeve.

Presentatie en redactie: Lies Steppe
Samenstelling en redactie: Guy Peters