Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Monteverdi - L'Orfeo - René Jacobs

Monteverdi - L'Orfeo - René JacobsBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Simon Keenlyside (Orfeo); Juanita Lascarro (Euridice, La Musica, Eco); Graciela Oddone (La Messaggiera); Martina Dike (Prosperpina); Stephen Wallace (La Speranza, Pastore); Tomas Tómasson (Plutone); Paul Gérimon (Caronte, Pastore); Mauro Utzeri (Apollo); Anne Cambier (Ninfa); Yann Beuron, John Bowen, René Linnenbank (Pastori, Spiriti); Concerto Vocale; Collegium Vocale Gent o.l.v. René Jacobs. Thrisha Brown Company o.l.v. Trisha Brown. Label: harmonia mundi HMD9909003.04
Monteverdi - L'Orfeo - René Jacobs

Monteverdi - L'Orfeo - René Jacobs

Programma: Claudio Monteverdi: L'Orfeo, favola in musica

Toen op 13 mei 1998 Monteverdi’s L’Orfeo in de versie van René Jacobs en Trisha Brown in de Munt in première ging, was snel duidelijk dat deze productie een klassieker –om niet te zeggen referentie- zou worden. De sobere regie van Trisha Brown laat tekst, muziek, beweging, dans,… volledig versmelten tot een symbiotisch geheel. Zo zijn het bijvoorbeeld niet enkel de dansers van haar compagnie die zorgen voor de beweging, maar slaagt ze er op wonderbaarlijke wijze in om de zangers mee te integreren in haar choreografieën. Zowel de kostuums als het decors in een ontwerp van Roland Aeschlimann, dragen enorm bij tot de eenheid van de voorstelling. Alles getuigt van een uitgepuurde esthetiek die juist door haar soberheid het drama versterkt. Een schitterende vondst is bvb de steeds aanwezige cirkel op de achtergrond, soms maan, dan weer de zon van Apollo of er schuift een schijf voor op het moment dat Messaggiera komt en het geluk van Orfeo tot duisternis verwordt, en zelfs in de onderwereld duikt hij op als een sikkel waarin Plutone en Proserpina zitten. Het Concerto Vocale olv René Jacobs zorgt voor een sublieme muzikale ondersteuning met een warme en ruime sound en heel mooie kleuren, al is de geluidskwaliteit van de opname niet steeds even briljant. Bij de solisten gaat de aandacht vooral uit naar Orfeo, een ontzettend zware rol. Eens hij opkomt, verlaat hij quasi de scène niet meer, bijgevolg staat of valt deze opera met de invulling ervan. Simon Keenlyside zet een diep menselijke Orfeo neer en laveert zich met relatief weinig intonatieproblemen door het gevreesde “Possente Spirto” en getuigt van een goede conditie, want ook na een danspartij heeft hij nog adem om een aria te zingen. Frappant trouwens hoe deze live-uitvoering muzikaal en vocaal makkelijk kan concurreren met de verschillende studio-opnames die ik van deze opera reeds hoorde. Behalve de sterke titelrol, onthoud ik ook de schitterende Musica/Euridice gezongen door Juanita Lascarro en de ontroerende Messaggiera van Graciela Oddone. Dat is wat deze productie zo fijn maakt, de constante hoge kwaliteit van de solisten en de evenwichtige bezetting. Het enige waar ik een paar zaken op aan te merken heb, is de dvd zelf. Zo vind ik het irritant dat er frequent in close-ups wordt gegaan. Zowel de gestiek als de make-up en kledij in een opera, zijn daar niet op voorzien. Het werkt wat ontsluierend, breekt de magie. Bovendien werden bij deze productie het evenwicht op en de evolutie van de scène ontzettend fijn uitgekiend en merken we daar in beeld te weinig van. Ik had graag wat vaker het totale design bewonderd. Een ander minpunt is dat het begeleidende boekje geen libretto bevat. Zelf ken ik de opera gelukkig en weet wie wat aan het zingen is, maar hopelijk is deze uitgave niet enkel voor professionals en freaks bedoeld. Een laatste spijtige tekortkoming is dat naast de rol/zanger nooit de stemsoort wordt vermeld. Wel leuk is de extra dvd met de “making of”, waar je een blik achter de schermen krijgt en ondermeer Trisha Brown en René Jacobs aan het werk hoort en ziet. Conclusie: een vrij goede dvd van een ronduit schitterende productie!

Annelies Van Parys

Klara's oordeel