Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Monteverdi Vespers 1610

Monteverdi Vespers 1610Blijf verwonderd!

Uitvoerders: Carolyn Sampson, sopraan; Rebecca Outram, sopraan; Daniel Auchincloss, altus; Nicholas Mulroy, altus; Charles Daniels, tenor; James Gilchrist, tenor; Peter Harvey, bas; Robert Evans, bas; Robert MacDonald, bas; Choir of the King's Consort; The King's Consort o.l.v. Robert King Label: Hyperion CDA 67531/2
Monteverdi Vespers 1610

Monteverdi Vespers 1610

Programma: Claudio Monteverdi: Mariavespers

De Mariavespers van Claudio Monteverdi zullen uitvoerders altijd wel blijven inspireren. De muziek is gevarieerd, virtuoos en tegelijk eenvoudig, en heerlijk om uit te voeren: onmisbaar dus op het curriculum van muzikanten die met oude muziek bezig zijn. Robert King en The King's Consort kunnen ze nu toevoegen aan hun lijst met opnames. Het is een mooie dubbel-cd die zeker 4 sterren verdient. Zoals vele ensembles kiest ook Robert King voor een grote bezetting voor deze vespers: solisten (9pp), koor (25pp) en orkest (19pp). Allen musiceren heel gedreven. Robert King heeft duidelijk nagedacht over hoé hij dit monumentale werk binnen één opvatting kan interpreteren. Hij laat de muzikale bron voor zich spreken, zonder extra's zoals Gregoriaanse inlassingen of toevoegingen van andere composities, zonder de volgorde te veranderen, zonder enkelvoudige bezettingen uit te buiten. Het resultaat klinkt dan ook groots, geïnterpreteerd recht vanuit het hart, gezongen uit volle borst. Het is knap dat King dat aandurft. Hij is niet uit op ragfijne, dunne, ijle solistische of koorstemmen. Er mag gezongen worden bij King! Zelfs met veel vibrato bij solisten en koor. Ook met 'snerpende' stem wanneer de cantus firmus moet doorklinken, maar wel met zachte stem wanneer de tekstinhoud dat vraagt. En dat is de essentie van deze interpretatie: de tekst staat centraal! "Prima la parole, doppia la musica"! Ook de mooie balans zorgt daarvoor, waarbij vocalisten, solo of in koor, ietsje meer op de voorgrond treden dan de instrumentisten: voor deze muziek is dat perfect! Robert King veroorlooft zich ook vrijheden in tempi binnen eenzelfde stuk, maar ook dit ten dienste van de tekstinhoud. Er zijn toch een paar opmerkingen te maken over deze interpretatie. -Erg opvallend is dat het orgel veel te sterk doorklinkt in heel wat koorstukken. Bij elk nieuw aangezet akkoord hoor je een vol orgelakkoord, vaak in een hoog register. Dat klinkt niet mooi, en het is zeker niet voldoende geïntegreerd in de balans van het instrumentarium. -Er zijn enkele motetten in een hoog tempo waar dat niet echt nodig is (Dixit Dominus, cd 1). -Enkele magische momenten waar je als je de muziek kent, op zit te wachten, zijn er te niet altijd; -Soms blijft er een koorstem hangen (cd 1 strook 1: 1'27'') op het einde van een zin. -Niet alle soli hebben een mooi timbre, maar dat wordt toch goedgemaakt door de volledige tekstbeleving. Enkele favorieten: "nigra sum" met James Gilchrist; "Pulchra es" met Carolyn Sampson en Rebecca Outram als sopranen. Op de tweede cd staat het prachtige 6-stemmige Magnificat en de a capella Missa "In illo tempore", een complex polyfoon werk uit 1610, gebaseerd op een motet van de Vlaming Nicolas Gombert, hier met orgelbegeleiding uitgevoerd. Kortom, een goede uitvoering van deze schitterende muziek van Monteverdi.

Renate Weytjens

Klara's oordeel