Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Moreau - Kadouch - Franck - Strohl - Poulenc - La Tombelle

Moreau - Kadouch - Franck - Strohl - Poulenc - La TombelleBlijf verwonderd!, CD

Uitvoerders: Edgar Moreau, cello; David Kadouch, piano. Label: Erato 0190295740627.
Hoes van de cd van de cd van Edgar Moreau en David Kadouch

Cellist Edgar Moreau en pianist David Kadouch

Programma: Rita Strohl: Titus et Bérénice (Grande Sonate Dramatique); Francis Poulenc: Cellosonate – Souvenirs; César Franck: Cellosonate in A; Fernand de La Tombelle: Andante espressivo.

Op de achterkant van het hoesje van deze dubbel-cd staat: “Duik onder in het Parijs van de componisten van de (vorige) eeuwwisseling, met meesterwerken van het Franse repertoire – de sonates voor cello van Franck en Poulenc – maar ook de wonderbaarlijke en onbekende ‘Sonate dramatique’ van hun landgenote Rita Strohl.”


In feite klopt dit niet helemaal, want César Franck schreef zijn beroemde en vaak uitgevoerde vioolsonate, hier dus in de transcriptie voor cello en piano, al in 1886. En Francis Poulenc maakte de eerste schetsen voor zijn cellosonate in 1940, en hij zou het werk pas acht jaar later voltooien, al diep in de 20e eeuw dus.


Een ontdekking hier is de ‘Sonate dramatique’ van Rita Strohl (1865-1941). Zij baseerde haar cellosonate uit 1892 op de tragedie Bérénice uit 1670 van Jean Racine. Opvallend zijn de scherpe contrasten en het rijke expressieve palet: Rita Strohl kende duidelijk haar stiel!


Als bonus vind je op de tweede cd, na de sonate van Franck, nog twee heerlijke stukjes. Het Andante espressivo van Fernand de La Tombelle (1854-1928) heeft alles in zich om even populair te worden als ‘De Zwaan’ uit ‘Carnaval des animaux’ van zijn goede vriend Camille Saint-Saëns. En ‘Souvenirs’, een lyrische klaagzang voor cello en piano uit 1944 van Francis Poulenc, werd pas drie jaar geleden gevonden in een bibliotheek in Parijs.


De Franse cellist Edgar Moreau is nog maar altijd 23, en toch draait hij al enkele jaren mee in het internationale concertleven. En wat is zijn stijl in die korte periode al mooi gerijpt! Het nog wat onstuimige en onbesuisde karakter van de beginjaren heeft op deze nieuwe uitgave plaatsgemaakt voor een meer bezonken, bedachtzame en uitgesproken lyrische aanpak. Wat gelukkig niet wil zeggen dat hij zijn elan en souplesse zou verloren hebben!


Zijn muzikale partner hier is ook jong, en ook een Fransman: pianist David Kadouch. Samen hebben ze dit repertoire ook in de concertzalen uitgevoerd, en een grote vertrouwdheid zindert na op deze cd: beide heren vullen elkaar naadloos aan in een evenwichtig, bevlogen en hoogst geconcentreerd kamermuziekspel.

- Bart Tijskens

Klara's oordeel