Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Before Mozart - Early horn concertos - Alec Frank-Gemmill

Before Mozart - Early horn concertos - Alec Frank-GemmillKlassieke muziek, CD

Uitvoerders: Alec Frank-Gemmill, hoorn; Zweeds Kamerorkest o.l.v. Nicholas McGegan. Label: BIS SACD2315.
Hoes van de cd Before Mozart

Alec Frank-Gemmill in vroege hoornconcerto's

Programma: Christoph Förster: Hoornconcerto nr.1 in Es; Georg Philipp Telemann: Hoornconcerto in D; Johann Baptist Georg Neruda: Hoornconcerto in Es; Leopold Mozart: Sinfonia da camera; Joseph Haydn; Hoornconcerto nr.1 in D

De werken voor hoorn en orkest van Mozart behoren zonder twijfel tot het beste dat voor dit instrument is geschreven. Hun populariteit is zo groot dat voor vele luisteraars de klank van de hoorn bijna synoniem is voor Mozart. Alhoewel deze concerto’s oorspronkelijk voor een heel anders klinkend instrument - want zonder ventielen - zijn opgevat, bepalen ze nog altijd de klank en techniek van de moderne hoorn van vandaag. En toch was Mozart niet de eerste componist die concerto’s schreef voor de hoorn. Al vroeger in de 18e eeuw begonnen componisten werken voor hoorn en orkest te schrijven, die toch wel behoorlijk nieuwe inzichten bieden in de mogelijkheden en de ontwikkeling van het instrument. En deze nieuwe, aantrekkelijk BIS-cd biedt een boeiende inkijk in enkele van die vroege hoornconcerto’s.


De cd opent met een concerto van de Duitse componist Christoph Förster (1693-1745), een tijdgenoot van Bach, Handel en Telemann. Förster moet voor zijn concerto in Es uit 1740 een speler met een ongelofelijke techniek en uithoudingsvermogen in gedachten hebben gehad. Het korte hoornconcerto van Telemann (1681-1767) dateert van heel wat vroeger: hij schreef het tussen 1708 en 1715. In zijn fraai opgebouwde concerto uit 1750 vergt Johann Baptist Georg Neruda (1708-1780) het uiterste van elke hoornist van vandaag, ongeacht de technieken die hij hanteert of het instrument waarmee hij speelt. In de Sinfonia da camera van Leopold Mozart (1719-1787), vader van, is de band met de jacht, de activiteit waar de hoorn tot vandaag nog altijd mee geassocieerd wordt, net als bij Telemann trouwens, duidelijk aanwezig. En dan is er nog, ten slotte, een concerto uit de periode net voor Mozart: het hoornconcerto in D van Joseph Haydn. Deze schreef het stuk in 1762 voor de getalenteerde Joseph Leutgeb, dezelfde hoornist waarvoor ook Mozart zijn concerto’s zou componeren. En zo is dit slim samengestelde portret van de hoornmuziek voor Mozart mooi afgerond.


De jonge Engelse hoornist Alec Frank-Gemmill, eerste hoornist bij het Scottisch Chamber Orchestra en enkele jaren geleden nog lid van het BBC New Generation Artists-programma, speelt dit alles op drie verschillende instrumenten en met een grote virtuositeit en muzikale gretigheid, een fraaie toon en met een niet aflatende verbeelding. O.l.v. oude rot in het vak en barokspecialist Nicholas McGegan zorgt het Zweeds Kamerorkest voor energieke, elegante en gepolijste begeleidingen.

- Bart Tijskens

Klara's oordeel