Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Mozart - Süssmayer - Requiem

Mozart - Süssmayer - RequiemBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Maria Jette, sopraan; Jennifer Larmore, mezzosopraan; James Taylor, tenor; Eric Owens, bas; St Olaf Choir; St Paul Chamber Orchestra Andreas Delfs (Mozart); St Olaf Choir and Orchestra o.l.v. Anton Armstrong (Süssmayer) Label: Avie 0047
Mozart - Süssmayer - Requiem

Mozart - Süssmayer - Requiem

Programma: Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem KV 626 (voltooid door Franz Xaver Süssmayer); Franz Xaver Süssmayer: Requiem

Deze koppeling heeft vooral een documentaire waarde, want het Requiem van Süssmayer heeft niets te maken met het geniale werk van Mozart. Want Süssmayer schreef zijn stuk van nauwelijks twintig minuten op een Duitse tekst die wel erg losjes uit het Latijn vertaald is. Ook harmonisch en melodisch biedt dit Requiem geen verrassingen. De bezetting is wel ongewoon: geen solisten, wel een koor en een bescheiden orkest (strijkers zonder altviolen, 2 hoorns en een orgel). Volgens Malcolm Bruno, de producer van deze opname, schreef Süssmayer dit werk na de dood van Mozart. Hij leidt dit af uit enkele vage thematische overeenkomsten met Die Zäuberflöte en het Ave Verum. Als deze stelling klopt, heeft Süssmayer maar weinig geleerd uit zijn samenwerking met de meester. Waarschijnlijker hebben we hier met een jeugdwerk te maken, en moeten we het zien als een voorbeeld van de Oostenrijkse sacrale muziek uit een periode toen Haydn, Mozart of Salieri zich nog niet met dit genre bezighielden. Het St Olaf Choir haalt het maximum uit deze onbeduidende muziek, ondanks het wel erg routinematige spel van het orkest. De vertolking van het Requiem is wel behoorlijk geslaagd. Toegegeven: Andreas Delfs verdedigt een erg klassieke benadering, zonder heftige uitvallen of grote bezieling. Maar met grootse koorklanken en indrukwekkende fugatische passages, slaagt hij er overtuigend in om een sfeer van vrome toewijding en spiritualiteit op te roepen. Het St Paul Chamber Orchestra produceert een weelderige en zelfs smeuïge klank, en de vier uitstekende solisten plooien zich helemaal naar de wensen van de dirigent. Toch zal het vooral Süssmayer zijn die aandacht van de nieuwsgierige melomaan zal trekken. Hopelijk stelt die niet al te hoge verwachtingen...

Bart Tijskens

Klara's oordeel