Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Music Matters op 17 december met de Missa Criolla en Véronique Rubens over Ensemble Resonanz

Music Matters op 17 december met de Missa Criolla en Véronique Rubens over Ensemble ResonanzBlijf verwonderd!

In de laatste Music Matters-week van 2019 duiken we vandaag in de religieuze sfeer die deze tijd van het jaar oproept. Eerst bundelen we alle fijne reacties die we kregen naar aanleiding van de Missa Criolla die u morgen in deSingel kan horen. In het tweede uur komt Véronique Rubens langs. Zij vertelt over het Ensemble Resonanz dat in Concertgebouw Brugge een bijzondere versie van het Weihnachtsoratorium op ons los zal laten.
© Tobias Schult

Ensemble Resonanz

Met de Missa Criolla katapulteerde de Argentijnse componist Ariel Ramínez in 1964 zich in een klap tot een wereldnaam. Misa Criolla is (letterlijk vertaald) een creoolse mis, namelijk een versmelting van de Europese Latijnse misvorm (kyrie, gloria, credo, sanctus en Agnus Dei). Ramínez was eigenlijk zelf ook een ‘creool’, aangezien zijn vader van Spanje naar Argentinië trok.
De swingende ritmes uit Argentinië geven het werk zijn kenmerkende danskarakter.

De Missa Criolla kwam in de jaren ’70 in onze contreien terecht, toen duizenden Argentijnen hun politiek woelige thuisland verlieten voor de Europese landen.

Wie herinnert zich nog de Misa Criolla van de Argentijnse componist Ariel Ramínez, een hit uit 1964? Die vraag lieten we vorige week op ons trouwe publiek los. Het volledige Music Mattersteam is bijzonder verheugd met jullie mooie en spontane reacties!

Beluister de bloemlezing van Misa Criollaverhalen hieronder.

17/12/2019 Luisteraars halen herinneringen op aan de Missa Criolla

Op 18 december kan u de Missa Criolla volledig live horen in deSingel. Klik op de link en bestel uw kaartjes.

Of u nog diepgelovig bent of gewoonweg graag van barokmuziek houdt, u kan deze weken niet om het Weihnachtsoratorium (1734) van J.S. Bach heen. De zes cantates die elk een belangrijke gebeurtenis in de kerstperiode (24 december tot en met 6 januari) beschrijven blijven muzikaal en tekstueel begeesteren! Vorige week kon u in BOZAR onze noorderburen aan het werk horen onder leiding van Ton Koopman en in deSingel dirigeerde Christoph Prégardien orkest en het koor Collegium Vocale Gent.

Op vrijdag 20 december krijgt u de kans om een bijzondere bewerking van het Weihnachtsoratorium te zien en te horen in Concertgebouw Brugge. Het Berlijnse Ensemble Resonanz gaat de uitdaging aan om een groot religieus werk naar hun eigen hand(en) te zetten. Het idee vertrekt vanuit een huiskamerconcert. De spelers in de theatrale setting vervullen ook de zangpartijen en naast barokviolen is er ook plaats voor vintage keyboards en elektrische gitaar.

Klik hier om uw tickets te bestellen.

Véronique Rubens zet haar blik op oneindig en ze komt langs in de studio voor meer tekst en uitleg.

Beluister het interview met Véronique Rubens hieronder.

17/12/2019 Véronique Rubens over Ensemble Resonanz