Music Matters op maandag 16 maartKlassieke muziek

Begin van de partituur van de Concord Sonata van Charles Ives
Pierre-Laurent Aimard en Charles Ives
Twee eigenzinnige mannen!
Aimard heeft een voorliefde voor stukken die als onspeelbaar worden beschouwd. Hij zal nooit zomaar kiezen voor het makkelijke succes en ziet elk concert als een persoonlijke kruistocht voor de stukken die hij wil verdedigen. Die eigenzinnigheid dankt hij aan intens contact met namen als Olivier Messiaen, Ligeti en Pierre Boulez. Hij speelt elke compositie alsof het een creatie is, zelfs Beethoven!
Vorige week speelde Aimard nog in Londen, en hij kreeg er een staande ovatie voor zijn uitvoering van de Hammerklaviersonate en de Concord Sonata. Twee monumentale werken die een serieuze uitdaging vormen voor de beste pianisten.
Charles Ives schreef zijn Concord Sonata (1911-1915) als een ode aan/beschrijving van vier schrijvers uit gelijknamig stadje. De transcendentalisten Thoreau, Emerson, vader en dochter Alcott, Hawthorne gegoten in een portret.
Véronique Rubens vertelde meer.
Geen concert in deSingel, maar we troosten ons hiermee!
- Het Antwerp Symphony Orchestra speelt in mei samen met Pierre-Laurent Aimard het vierde pianoconcerto van Ludwig van Beethoven: op 7 mei in De Bijloke, op 8 mei in de Koningin Elisabethzaal.
- Voor wie door zijn voorraad Klarapodcasts heen zit: de podcast Sticky Notes van Joshua Weilerstein heeft een hele aflevering gewijd aan 'American Maverick' Charles Ives.
- Of voor wie Aimard van binnen en van buiten wil leren kennen is er Grands Entretiens op France Musique, met Pierre Laurent Aimard in 5 afleveringen van een half uur.