Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
'Muziek voor Stalin', een podcast van Klara met Michel Krielaars

'Muziek voor Stalin', een podcast van Klara met Michel KrielaarsBlijf verwonderd!

Op 5 maart 1953 overleed Jozef Stalin, een gebeurtenis die een schokgolf veroorzaakte in de Sovjet-Unie en tot ver daarbuiten. Hij werd gevonden in zijn datsja, zijn zomerverblijf buiten Moskou. Die datsja staat er nog, weliswaar gehuld in geheimzinnigheid. Het terrein is omheind en afgesloten voor de gewone bezoeker. Zijn studeerkamer is helemaal intact gebleven, met het bureau uit de oorlogsjaren en de sofa waarop hij sliep.

'Muziek voor Stalin', een podcast van Klara met Michel Krielaars

In die datsja inviteerde de kersverse president Poetin in 2000 alle grote industriëlen van zijn land. Een symbolische daad: door hen in het kantoor van Stalin uit te nodigen wilde Poetin hen laten inzien dat zij als grote zakenlieden misschien enige slagkracht hadden, maar dat dat niets voorstelde vergeleken met zijn macht als staatshoofd. Meer dan een anekdote in het licht van de actuele gebeurtenissen.

De Sovjetcomponisten

Al vanaf de beginjaren van de Sovjet-Unie veranderde het Russische muziekleven ingrijpend. Componisten moesten ineens muziek maken die dienstbaar was aan de nieuwe socialistische staat: eenvoudige melodieën die arbeiders en boeren tot grootse prestaties aan zouden zetten. Muziek als arbeidsvitaminen!

Musici en componisten stonden voor een groot dilemma : loyaal zijn en netjes binnen de lijntjes kleuren van de door de Componistenbond aangegeven grenzen en structuren? Of toch maar rebelleren? Dat laatste was niet zonder gevaar : een enkeling kreeg de kogel voor zijn werk, anderen werden gearresteerd en belandden soms jarenlang in de Goelag. Maar ook verkeerde vriendschappen, familiebanden of een Duits-klinkende achternaam kon al voldoende zijn om vervolgd te worden.

In de 6-delige reeks ‘Muziek voor Stalin’ doet journalist en auteur Michel Krielaars deze complexe en fascinerende werkelijkheid uit de doeken . Hij vertelt het verhaal van een hele generatie componisten die moesten zien te overleven in deze absurde wereld. Bekende namen komen aan bod zoals Prokofjev en Sjostakovitsj, maar ook minder bekende zoals Vsevolod Zaderatski en Mieczysław Vajnberg , componisten die ondanks alles, prachtige muziek bleven creëren.

Vanaf zondag 6 maart, 6 weken lang op KLARA, telkens om 18u. En nadien ook te beluisteren als podcast. Contact: muziekvoorstalin@klara.be

Muziek voor Stalin

Al vanaf de beginjaren van de Sovjet-Unie veranderde het Russische muziekleven ingrijpend. Componisten moesten ineens muziek maken die dienstbaar was aan de nieuwe socialistische staat: eenvoudige melodieën die arbeiders en boeren tot grootse prestaties aan zouden zetten. Muziek als arbeidsvitaminen! 

Musici en componisten stonden voor een groot dilemma : loyaal zijn en netjes binnen de lijntjes kleuren van de door de Componistenbond aangegeven grenzen en structuren? Of toch maar rebelleren? Dat laatste was niet zonder gevaar : een enkeling kreeg de kogel voor zijn werk, anderen werden gearresteerd en belandden soms jarenlang in de Goelag. Maar ook verkeerde vriendschappen, familiebanden of een Duits-klinkende achternaam kon al voldoende zijn om vervolgd te worden. 

In de 6-delige reeks ‘Muziek voor Stalin’ doet journalist en auteur Michel Krielaars deze complexe en fascinerende werkelijkheid uit de doeken . Hij vertelt het verhaal van een hele generatie componisten die moesten zien te overleven in deze absurde wereld. Bekende namen komen aan bod zoals Prokofjev en Sjostakovitsj, maar ook minder bekende zoals Vsevolod Zaderatski en Mieczysław Vajnberg , componisten die ondanks alles, prachtige muziek bleven creëren. 

Vanaf zondag 6 maart, 6 weken lang op Klara, telkens om 18u, en nadien ook te beluisteren als podcast.

Presentatie: Michel Krielaars

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via muziekvoorstalin@klara.be