Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Nikolai Lugansky - Rachmaninov - Piano concertos nos. 2 & 4

Nikolai Lugansky - Rachmaninov - Piano concertos nos. 2 & 4Blijf verwonderd!

Uitvoerders: Nikolai Lugansky, piano; City of Birmingham Symphony Orchestra o.l.v. Sakari Oramo Label: Warner Classics 2564-61946-2
Nikolai Lugansky - Rachmaninov - Piano concertos nos. 2 & 4

Nikolai Lugansky - Rachmaninov - Piano concertos nos. 2 & 4

Programma: Sergei Rachmaninov: Concerto nr.2 in c voor piano en orkest - Concerto nr.4 in g voor piano en orkest

Met dit derde volume van de concertante werken van Rachmaninov (de 'Rapsodie op een thema van Paganini' was gekoppeld aan stukken voor pianosolo) voltooit Nikolai Luganski een goed gemaakte integrale, waar toch wel enkele kritische bemerkingen bijhoren. Zo kan je je afvragen of het de opname is die de solist zo ver op de voorgrond plaatst, of dat de begeleiding gewoon te routineus klinkt om stand te houden naast de solist. Wij kiezen voor deze tweede interpretatie: vergeleken met de aantrekkelijke en inventieve pianopartij, missen de strijkers van het City of Birmingham Symphony Orchestra spanning en kleur, en dit al vanaf de inleiding van het Tweede Concerto. Het orkest begeleidt keurig en mooi, maar van een echte dialoog is maar zelden sprake. In het Vierde Concerto brengt Luganski een gevoelige versie van het zangerige Largo. In zijn pianospel verenigt hij met groot gemak lyriek en helderheid, en toch klinkt hij verrassend 'on-Russisch'. Rijke kleuren en krachtige, precieze inzetten vormen daarbij de belangrijkste kenmerken. En zo verschilt deze aanpak wel van de meer instinctieve, bewogen versies van andere Slaven (Richter, Kissin of Gavrilov). Ook in dit concerto blijft de begeleiding van Oramo te veel op de oppervlakte. In dit Vierde Concerto verwacht je toch meer inzet van het orkest, vooral dan van de blazers. Al klinkt het geheel wel overtuigender dan in het Tweede Concerto. Vladimir Ashkenazy (bij Decca), Rafael Orozco (bij Philips), Peter Rösel (bij Edel) of Earl Wild (bij Chandos), om maar enkele van de referenties te noemen, beschikten over meer overtuigde en overtuigende orkesten!

Bart Tijskens

Klara's oordeel