Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Ockeghem - De La Rue - Requiem - Capella Pratensis

Ockeghem - De La Rue - Requiem - Capella PratensisBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Capella Pratensis o.l.v. Stratton Bull Label: Challenge CC72541
Ockeghem - De La Rue - Requiem - Capella Pratensis

Ockeghem - De La Rue - Requiem - Capella Pratensis

Programma: Johannes Ockeghem: Requiem; Pierre de la Rue: Requiem

Deze opname van Cappella Pratensis stelt de twee oudst bewaarde requiems van onze Westerse geschiedenis voor: het requiem van Johannes Ockeghem en dat van Pierre de la Rue. Beide werken vormen een eenheid - niet zoals de meeste Missa’s van die tijd die op éénzelfde Gregoriaanse melodie gebaseerd zijn - door het gebruik van de specifieke Gregoriaanse melodie in elk apart deel van het Requiem. Deze delen verschillen wel van requiem tot requiem. Het werk van Johannes Ockeghems (ca 1410-1497) dateert waarschijnlijk uit de jaren '80 van de 15e eeuw. Het Gregoriaans verwerkte hij vooral in de bovenstem, die hij soms spaarzaam versierde. De la Rue (ca.1452-1518) componeerde zijn requiem wat later, maar wellicht nog in de 15e eeuw. Hij verweeft de Gregoriaanse melodieën vooral in de tenor die hij hier en daar imiteert. De uitvoering door de Cappella Pratensis o.l.v. Stratton Bull is erg knap. Acht mannenstemmen zingen vanuit één muziekstandaard, vanuit de mensurale notatie, met veel aandacht voor de uitspraak van het Latijn (op de Franse manier) en voor de modaliteit, en dat zorgt voor een originele opname, origineel in een dubbele betekenis. Zowel in Ockeghem als in de la Rue worden de lange polyfone lijnen mooi opgebouwd, waardoor de lineariteit erg goed tot zijn recht komt. Ritmische moeilijkheden zijn er niet echt in deze muziek, al hoor je in het offertorium van Ockeghem plots een restant van ritmische complexiteit in de bas. En dat komt in deze uitvoering voldoende virtuoos tot uiting. Stratton Bull, dirigent in deze opname van de Cappella Pratensis, weet erg mooie tempi te hanteren waardoor een organisch geheel tot stand kwam. Daarnaast liet hij geen enkel detail aan het toeval over; maanden musicologische studie gingen dan ook vooraf aan deze opname. Het resultaat is - los van de 'juistheid' aan interpretatie - erg mooi, uitgebalanceerd: topniveau in dit repertoire.

Renate Weytjens

Klara's oordeel