Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Nu op Klara:

Op.2 - Sebastian Bohren - Chaarts Chamber Aartists

Op.2 - Sebastian Bohren - Chaarts Chamber AartistsKlassieke muziek, CD

Uitvoerders: Sebastian Bohren, viool; Chaarts Chamber Aartists. Label: RCA Red Seal 88985394972.
Hoes van de cd Op.2 met violist Sebastian Bohren

Op.2, de tweede cd van Sebastian Bohren en Chaarts Chamber Aartists

Programma: Op.2 – Felix Mendelssohn: Concerto in d voor viool en strijkers; Karl Amadeus Hartmann: Concerto funèbre voor viool en strijkers; Ottorino Respighi: Antiche danze ed arie, suite nr.3; Franz Schubert: Rondo in A voor viool en strijkers.

De 30-jarige Zwitserse violist Sebastian Bohren wil een musicus onder gelijken zijn, een primus inter pares. Niet toevallig kreeg zijn debuut-cd uit 2016, met daarop o.a. het vioolconcerto van Beethoven, de titel Equal. En deze nieuwe cd, opnieuw met het Zwitserse ensemble Chaarts Chamber Aartists, bouwt voort op dezelfde filosofie, en heeft als titel op.2. Sebastian Bohren wil geen typische stersolist of vioolvirtuoos zijn. Het mooiste in het leven is volgens hem oefenen en repeteren, de weg naar een concert of opname.


Het begeleidende ensemble Chaarts Chamber Aartists, ook uit Zwitserland afkomstig, werd in 2010 opgericht door leden van verschillende strijkkwartetten en het Mahler Chamber Orchestra. Het is een jong en flexibel ensemble dat, afhankelijk van het programma, vlotjes van samenstelling wisselt, van een nonet van strijkers tot een heus kamerorkest. Belangrijk binnen de filosofie van Chaarts is dat ze werken zonder dirigent, en dat de solisten die ze begeleiden, van bij het begin bij de repetities betrokken zijn. Het ensemble wordt door de concertmeester geleid of, naargelang de periode waaruit de muziek stamt, door een ander lid van het orkest.


De keuze van het programma voor deze nieuwe cd is eerder ongewoon. Hij opent met het zelden uitgevoerde vioolconcerto in d van de 13-jarige Mendelssohn. Dat krijgt hier een levendige en strakke uitvoering, die duidelijk voortbouwt op de historische uitvoeringspraktijk. Dan volgt, verrassend, het klassiek-moderne Concerto funèbre uit 1939 van de Duitse componist Karl Amadeus Hartmann. Die schreef het werk uit vertwijfeling bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Bohren maakt ook hier een grote indruk door zijn mooie zangerige lijnen en de spannende dialoog met het orkest.


Na deze ernstige, geladen muziek wordt de stemming milder met de neoklassieke derde suite uit de Antiche danze ed arie van Ottorino Respighi, in feite bewerkingen van dansen uit de Italiaanse renaissance en vroegbarok. En de mooie Stradivarius van Sebastian Bohren mag dan nog één keer glanzen in het weinig uitgevoerde Rondo in A van Franz Schubert.

Als geheel dus een erg avontuurlijk, aantrekkelijk en gevarieerd recital, dat bovendien uitstekend is opgenomen (met een rijke, diepe basklank).

- Bart Tijskens

Klara's oordeel