Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Piet Swerts' sprankelende kamermuziek geïnspireerd door beroemde poëzie

Piet Swerts' sprankelende kamermuziek geïnspireerd door beroemde poëzieKlassieke muziek, Piet Swerts

Piet Swerts liet zich voor dit project, een soort 'Animal Farm' als kamermuziek, inspireren door de poëzie van Apollinaire, en wel diens memorabele bibliofiele publicatie met gedichten van Guillaume Apollinaire en houtgravures van Raoul Dufy, Le Bestiaire ou Cortège d’Orphée. Het ensemble rond Roeland Hendrikx loodst ons, mede door de associatie met het beroemde 'Carnaval des Animaux' van Camille Saint-Saëns, doorheen een zalig ironisch muzikaal aquarel. Iets voor onder de kerstboom!
cover Le Bestiaire, Piet Swerts and Camille Saint-Saëns

Boeiende samenkomst tussen Piet Swerts en Camille Saint-Saëns

WIE?
Vlaams componist Piet Swerts en Camille Saint-Saëns, met veel panache en zin voor guitige verrassing vertolkt door het Roeland Hendrikx ensemble.

WAT?
Met “Le Bestiaire ou Cortège d’Orphée” beoogde Guillaume Apollinaire een bibliofiele publicatie van zijn verzen, dankzij de geassocieerde houtgravures van Raoul Dufy. De uitgave, in 1911, beoogde een moderne variant te zijn van een middeleeuws bestiarium met dertig korte gedichten. Elk gedicht portretteerde een dier of de mythologische dichter, Orpheus, in eigen persoon. Francis Poulenc was de eerste componist om muziek te schrijven bij deze poëzie. Meer bekend is echter de muzikale dierenmuziek van Camille Saint-Saëns, zijn “Carnaval des Animaux”, zijn veertiendelige compositie voor klein orkest met een klemtoon op de karakteristieke eigenschappen van de uitgebeelde dieren.

Nu heeft Piet Swerts een eigen suite uitgewerkt. Hij schreef bij de in totaal 30 gedichten van Apollinaire bijzonder stemmige, instrumentale muziek, helemaal uitgewerkt in de geest van de zeer door Swerts bewonderde “Les Six”, met prachtige verwijzingen naar Prokofjevs “Peter en de wolf,” Griegs “Peer Gynt”en zelfs Léo Ferré’s “Avec le temps”.

WAAROM MOET U DIT HOREN?
Net zoals Camille Saint-Saëns verzorgt Piet Swerts schertsende, hartverwarmende, veelkantige muziek die de ingezette instrumenten tot wondermooie chicanes van ironie inspireert. De extreme economie van expressie is spek naar de bek voor het ensemble rond Roeland Hendrikx, zoals steeds toegesneden op de fijnste wendingen in een van leven barstende partituur.

Bart Stouten