Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Provocerend theater verbindt stierengevechten met Wagner

Provocerend theater verbindt stierengevechten met WagnerKunst & Cultuur

Op het Festival d’Avignon is op 8 juli Liebestod in première gegaan, een nieuwe productie van NTGent en theatermaakster Angélica Liddell. Radicaal, passioneel theater over theater maken en hoe we pas in de dood liefde vinden.
Angélica Liddell speelt met een opgezette stier op scèneChristophe Raynaud de Lage

De scène ziet eruit als een arena, compleet met opgezette stier

De Spaanse theatermaakster Angélica Liddell maakt al dertig jaar theater, maar brak pas tien jaar geleden echt door op het Festival van Avignon. Ze staat vaak alleen op scène en vertelt zeer persoonlijke, intense verhalen. “Angélica Liddell staat bekend als een radicale theatermaakster die durft te provoceren, met een beeldtaal die stoeit met katholieke iconografie en vaak heel barok is,” vertelt Filip Tielens. Zo steekt ze in Liebestod voor een zaal vol Fransen een Spaanse tirade af tegen het Franse laïcisme en hun bourgeoismentaliteit. Een gedurfde aanval waar het publiek wel om kan lachen.

“Voor Liddell is het theater een heilige plaats. Ze wil het theater weer verbinden met zijn rituele oorsprong”. Dat doet ze ook in Liebestod, haar eerste Belgische productie. Het tragische einde van Wagners opera Tristan en Isolde brengt ze samen met het levensverhaal van Juan Belmonte, de grondlegger van het spirituele spierenvechten. Begin 20e eeuw zorgde hij mee voor de hoogtijdagen van de arena.

De scène ziet er ook uit als een arena, compleet met opgezette stier. “Liddell ziet wel wat gelijkenissen tussen haar manier van theater maken en stierenvechten. Het draait telkens om passie, overgave, gevaar, omgaan met de dood. Op de scène voelt Angélica Liddell zichzelf een toreador, op zoek naar de tragische schoonheid.”

Als je meegaat in haar in-your-face theater beleef je een twee uur durende trip

“Liddell is een fenomenale performer die zich helemaal smijt en compromisloos theater maakt. Ook al strooit ze met raadselachtige referenties die ik niet allemaal meteen kan vatten, toch blijven er heel wat beelden op mijn netvlies branden.”

Liebestod The smell of blood does not leave my eyes Juan Belmonte – HDT III speelt nog een week op het Festival d'Avignon, en van 13 tot 17 oktober in NTGent.

Het Belgische theater is overigens stevig vertegenwoordigd op het Festival d’Avignon. Er spelen maar liefst zeven Belgische producties, waaronder The sheep song van FC Bergman en Kingdom van de Brusselse theatermaakster Anne-Cécile Vandalem.

Herbeluister hier het gesprek met Filip Tielens over Liebestod in Espresso.

Filip Tielens over Liebestod

Espresso

Espresso, uw ochtendradio met pit! Ontwaak met rustige muziek, blijf op de hoogte van het culturele leven in Vlaanderen en ontdek wat Klara vandaag voor u in petto heeft.

Presentatie: Clara De Decker / Greet Samyn

Samenstelling: Vincent Goris

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via espresso@klara.be

Elke weekdag van 06 tot 09 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 24 uur lang te herbeluisteren via de site en de app.