Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Quatuor Ebène - Haydn - Quatuors à cordes

Quatuor Ebène - Haydn - Quatuors à cordesBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Quatuor Ebène (Pierre Colombet en Gabriel Le Magadure, viool; Mathieu Herzog, altviool; Raphaël Merlin, cello) Label: Mirare 013
Quatuor Ebène - Haydn - Quatuors à cordes

Quatuor Ebène - Haydn - Quatuors à cordes

Programma: Joseph Haydn: Strijkkwartet in D op.64 nr.5 "Leeuwerik" - Strijkkwartet in b op.33 nr.1 - Strijkkwartet in G op.76 nr.1

De leden van het jonge Franse Quatuor Ebène hebben voor hun debuut-cd niet bepaald de gemakkelijke weg gekozen. Zo gaven zij de voorkeur aan een live-opname (gemaakt in de abdij van Fontevraud), en van de drie bekende kwartetten van Haydn die op het programma stonden, bestaan natuurlijk al erg veel schitterende opnamen. Bij het aanvangsnummer vrees je toch wel even het ergste: het eerste deel van het Leeuwerikenkwartet mist spontaneïteit, humor en souplesse, het samenspel verloopt nog wat stroef, de timbres zijn weinig verleidelijk. Maar het vervolg overtuigt en bekoort wel. Nog in datzelfde op.64 nr.5 vinden de vier muzikanten een meer ontspannen toon, en ze sluiten af met een alerte en erg virtuoze finale. Je kunt in deze muziek van deze jonge muzikanten nog niet de gecultiveerde klank van een Hagen Kwartet verwachten, of de vloeiende en rijpe stijl van het Praga of Talich Kwartet. Maar de delicate aanpak van het begin van het op.33 nr.1 met zijn contrasterende rubati en kleuren, bewijst het Quatuor Ebène dat het toch al over een uitzonderlijke samenhang beschikt. De snelle delen (de gloed van het scherzo, de dynamiek van de finale) liggen hen beter dan de rust van het andante. Dit kleine bezwaar verdwijnt helemaal bij het beluisteren van het op.76 nr.1, een toch wel moeilijk werk, dat het Quatuor Ebène hier zonder schroom uitvoert: het openings-allegro is zeker 'con spirito' dankzij de schitterende versnellingen, de mooie sonoriteiten en de vloeiende stijl. In het 'Adagio sostenuto' kan je de lumineuze versieringen bewonderen van de eerste violist Pierre Colombet. De scherpe, agressieve trekjes van het menuet en zijn aantrekkelijke trio brengen ons in de buurt van de wereld van Beethoven; daarna volgt nog een levendige en mooi open bloeiende finale. Zoals al eerder gezegd: er bestaan betere versies van deze drie kwartetten. Maar even zeker is, dat dit jonge kwartet enorme kwaliteiten en mogelijkheden bezit, dat toont deze uitstekende Haydn aan. Het is dus uitkijken naar een tweede cd, maar de toekomst van dit Quatuor Ebène ziet er rooskleurig uit.

Bart Tijskens

Klara's oordeel