Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Rachmaninov, Sergei: Pianosonate nr 2, Preludes

Rachmaninov, Sergei: Pianosonate nr 2, PreludesBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Simon Trpceski,piano Label: EMI 7243 5 57943 2
Rachmaninov, Sergei: Pianosonate nr 2, Preludes

Rachmaninov, Sergei: Pianosonate nr 2, Preludes

Programma: Pianosonate in bes, op 36, Preludes

De kracht van Rachmaninovs muziek zit zeker in de sterke individuele stijl. Ook al heeft hij de invloed ondergaan van Tsjaikowsky en Chopin en in de harmonie zelfs van Wagner, zijn verwerking is zodanig dat die invloed vaak niet meer herkenbaar is. Die unieke klankwereld is het best terug te vinden in zijn pianowerken, met hun speciale vormen en hoge vereisten aan techniek en timbre. De pianosonate nr 2 is een goed voorbeeld en de mindere populariteit van het stuk is recht evenredig met de technische vereisten. Op plaatopnamen wordt ze dan ook vaak gecombineerd met veel populairdere kleine pianostukken als de Preludes of Etudes. Zoltan Kocsis deed het bij voorbeeld in zijn opname van 1994, Simon Trpceski gaat nu ook zo tewerk. Ook Hélène Grimaud zette in 2004 deze sonate op plaat maar zij combineert met de tweede pianosonate ook in bes van Frédéric Chopin. Kocsis speelt wel de originele versie van 1913, terwijl Trpceski de herziene versie speelt van 1931. Rachmaninov had die gemaakt met de bedoeling het werk betere kansen te geven, maar het haalde niet veel uit. Hélène Grimaud speelt in haar opname van 2004 de versie van 1931 met ontleningen aan die van 1913. Een van de duidelijkste verschillen tussen de versies is bij voorbeeld het begin van het derde deel, waarbij de pianist in de herziene versie als het ware een aanloop mag nemen naar het felle thema. In haar uitvoering speelt Grimaud het begin van 1913, zoals Kocsis dus, en Grimaud benadert voor mij in elk geval meer de uitvoering van Kocsis door haar felle aanslag en hoekige stijl, terwijl ze in het tweede deel van de sonate een en al tederheid uitdrukt, waar Trpceski niet verder geraakt dan zachtheid. Trpceski klinkt mooi maar er zit minder binnenin. Ook in de kleinere pianostukken, bereikt Simon Trpceski hoe licht en sprankelend hij ook is zelden dat iets meer, wat karakter aan een uitvoering geeft. Deze pianist afkomstig uit Macedonië is nog heel jong, 26 jaar en zijn carrière ging pas in 2000 echt van start in Londen. Hij kan zeker nog evolueren, maar ik hoor er toch geen toekomstige Grimaud of Kocsis in.

Lucrèce Maeckelbergh

Klara's oordeel