Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Recitar Cantando - Marco Beasley - Accordone

Recitar Cantando - Marco Beasley - AccordoneBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Marco Beasley,tenor; Accordone o.l.v. Guido Morini Label: Cypres CYP1645
Recitar Cantando - Marco Beasley - Accordone

Recitar Cantando - Marco Beasley - Accordone

Programma: Ch. Busatti: Angela siete uit Arie. G. B. Fontana: Sonata XVI per tre violini e basso uit Sonate a 1, 2, 3, per il violino. C. Monteverdi: Scena: Messaggera ed Orfeo uit L'Orfeo, favola in musica. G. Frescobaldi: Aria di Romanesca uit Primo libro d'arie musicali. Cento partite sopra Passacagli uit Toccate d'intavolatura, Libro I. G. Caccini: Amor ch'attendi? uit Le Seconde Nuove Musiche C. Monteverdi: Lettera amorosa a voce sola uit Settimo Libro de' Madrigali. G. B. Fontana: Sonata VIII per due violine e basso uit Sonate a 1, 2, 3 per il violino C. Monteverdi: Combattimento di Tancredi e Clorinda uit Madrigali, Libro VIII G. Caccini: Ch'io non t'ami, cor mio? uit Le Seconde Nuove Musische

Marco Beasley is de zoon van een Engelse vader en een Italiaanse moeder. Tijdens zijn opleiding in Bologna specialiseerde hij zich in de muziek uit de Renaissance en de Barok en nog steeds is de Italiaanse vocale muziek uit die periode zijn stokpaardje. Samen met Guido Morini, waarmee hij in 1984 het ensemble Accordone oprichtte, slaagde Beasley er de afgelopen twintig jaar in de oude muziek weer bijzonder actueel te laten klinken. Dat gebeurt vanuit een historisch inzicht, maar vooral met een frisse creatieve aanpak. En dat is niet anders op de nieuwe cd die gewijd is aan het recitar cantando, muziek die rond 1600 in Italië ontstond. ‘In de muziek is alleen de geschreven partituur orgineel: iedere vertaling in klank houdt verraad in’, schrijft Beasley's muzikale zielsgenoot en continuospeler Guido Morini in het cd-boekje. Het continuo wordt hier bijzonder creatief uitgewerkt. Naast de toetsinstrumenten van Morini worden ook strijkers, gitaar, en theorbe ingezet wat een zeer divers klankbeeld oplevert. Het begeleidend ensemble Accordone profileert zich bovendien uitstekend in twee sonates van Giovan Battista Fontana. Beasley voert in deze opname naar eigen zeggen vooral een strijd voor een eigen zangstijl die zich niet laat bepalen door commerciële eisen of vocale technieken die weinig te maken hebben met het repertoire van zijn keuze. Niet de schoonheid van de stem, maar de verstaanbaarheid van de tekst staat in deze uitvoering centraal en dat is natuurlijk verdedigbaar in een repertoire dat precies het magische evenwicht tussen poëzie en muziek wilde herstellen. Beasley heeft bovendien een goed gevoel voor timing, communiceert met zijn luisteraars en toont zich een volleerd entertainer. In ‘Il combattimento di Tancredi e Clorinda’ en de scène van de Messaggera uit Orfeo neemt die laatste eigenschap de bovenhand: in deze fragmenten kruipt hij in de huid van verschillende personages tegelijk: puriteinen zijn bij deze gewaarschuwd.

Tom Eelen

Klara's oordeel