Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Richard Strauss: Ariadne auf Naxos

Richard Strauss: Ariadne auf NaxosBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Sena Jurinac (Komponist), sopraan Hildegard Hillebrecht (Ariadne), sopraan Jess Thomas (Bacchus), tenor Reri Grist (Zerbinetta), sopraan Wiener Philharmoniker o.l.v. Karl Böhm Label: TDK DV CLOPAAN
Richard Strauss: Ariadne auf Naxos

Richard Strauss: Ariadne auf Naxos

Programma: Richard Strauss: Ariadne auf Naxos

Deze historische opname in zwart-wit van de Salzburger Festspiele 1965 heeft een verbazend mooie klank. Twee troeven maken de opname absoluut de moeite waard: dirigent Karl Böhm die met de Wiener Philharmoniker parelende Strauss-klank produceert en de sopraan Senja Jurinac die een schitterende componist is. Jurinac heeft een stem uit de duizend: mooi timbre, helder, vol, expressief en ze beheerst de scène volledig. Ze drukt gewichtigheid en ernst uit in de benarde situatie waarin ze (hij) gedrongen wordt. Al van in de Proloog is Reri Grist een speelse en ontroerende Zerbinetta. Haar hoge coloratuurstem wordt nooit ijl en ze speelt fantastisch. Als het doek opgaat voor de "Opera", valt echt op dat we naar een oude opname kijken in een enscenering die absoluut uit de tijd is. We zien we een kartonnen idyllisch eiland, met de grot van Ariadne. Hildegard Hillebrecht heeft een mooi timbre met de zachte mezzo-klank die de partij veel warmte geeft (doet wat denken aan Petra Lang) maar ze heeft toch wel haar zwakheden. die vallen vooral op in haar mooie lange aria: Es gibt ein Reich, waar de hoogte al eens moeizaam wordt en ze nasaal gaat klinken. Ook als actrice is ze niet perfect. Jess Thomas heeft een krachtige stem als Bacchus en een mooie hoogte, maar heeft toch iets in het timbre dat "ouderwets" klinkt. Ook zijn verschijning - met zijn korte Romeinse rokje en blote billen - doet wel even glimlachen in zijn ouderwetsheid. Maar vooral in die slotpassage met Bacchus laat Böhm zijn orkest perfect op de zangers inspelen en de opname biedt auditief zeker plezier. Het applaus voor Böhm in het Festspielhaus was dan ook overdonderend.

Lucrèce Maeckelbergh

Klara's oordeel