Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Risquons-Tout: Verwacht het onverwachte

Risquons-Tout: Verwacht het onverwachteKunst & Cultuur, Expo

Shezad Dawood/Jhaveri Contemporary Mumbai

Shezad Dawood, In the night garden, 2020

Wie?

Kunstencentrum Wiels presenteert doorgaans solotentoonstellingen van hedendaagse kunstenaars. Maar om de drie jaar zet het in op een thematentoonstelling, waarin hedendaagse kunstenaars en wetenschappers elk op hun manier een actueel thema onderzoeken. Na ‘Het Afwezige Museum’ in 2017 is er nu ‘Risquons-Tout’. De tentoonstelling verzamelt werk van o.a. Philippe Van Snick, Anne-Mie Van Kerckhoven, Kati Heck en vele anderen.

Wat?

Risquons-Tout’ is een gehucht op de grens tussen België en Frankrijk. De tentoonstelling pretendeert dan ook grensverleggende kunst te brengen. En dat mogen we gerust letterlijk nemen. De geselecteerde kunstenaars zijn allen actief in West-Europa, maar hebben hun wortels over de hele wereld. Velen onder hen presenteren nieuw werk dat speciaal voor ‘Risquons-Tout’ gecreëerd werd.

Ook vormelijk is hun werk grensoverschrijdend. De kunstenaars op ‘Risquons-Tout’ slopen de grenzen tussen verschillende media. Ze omhelzen het experiment of laten hun werk bepalen door het toeval.

De tentoonstelling breekt een lans voor meer risico en onvoorspelbaarheid in het leven. En dat is volgens de curatoren broodnodig. Zij zien een samenleving die steeds meer bepaald wordt door technologie. Voorspellende algoritmes zorgen dat we in de digitale wereld alleen in contact komen met datgene wat we al kennen en leuk vinden. In zo’n systeem wordt alles wat niet meetbaar of voorspelbaar is, gezien als een gevaar. En dat dreigt alle creativiteit in de kiem te smoren.

Waarom moet u dit zien?

Toegegeven, Risquons-tout is geen hapklare brok. De curatoren vertrekken van een ingewikkeld, theoretisch concept waar je het hoofd moet bij houden. Maar laat u daardoor niet afschrikken. U kunt ook gewoon de tentoonstelling binnen stappen, alle theorie overboord gooien en genieten van de prachtige kunstwerken die er te zien zijn.

De Franse Lise Duclaux verzamelde onkruid rondom Wiels en ging zo op zoek naar de wortels van ons ecosysteem. De Koerdische Melike Kara dook in haar eigen familie-album om te bewijzen dat identiteit niet meer af te bakenen is via paspoorten. De Brit Isaac Julien maakte een prachtige film over de Braziliaanse architecte Lina Bo Bardi. De Libanese Mounira Al Solh vertelt in haar schilderijen het verhaal van sterke Arabische vrouwen. En zo brengt elk kunstwerk op deze tentoonstelling een pertinent verhaal.

Praktisch?

Nog tot en met 10 januari 2021 in Wiels, Van Volxemlaan 354, 1190 Brussel.
Het hele najaar zijn er performances en lezingen rondom de tentoonstelling.

Karen Billiet