Romina Lischka en de muzikale pompoenentuinBlijf verwonderd!

Voor de hoes ging Romina Lischka zelf aan de slag, met pompoen, mes en zwarte viltstift
Tijdens de Dertigjarige Oorlog bewaarde de Oost-Pruisische universiteitsstad Königsberg een zeldzame vrede door haar geografische ligging dicht bij de Oostzeekust. Velen zochten er beschutting voor de oorlog, ook dichters en muzikanten.
Componist en dichter Heinrich Albert, een leerling van Schütz, werd in 1630 organist in Königsberg en creëerde in een hut vlak bij zijn pompoentuin een trefplaats voor componisten, dichters en muzikanten. In de ‘pompoenhut’ van Albert hielden artiesten van over heel Europa een salon om ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren. Toen de stad in 1641 de tuin van Albert onteigende om er nieuwe woningen neer te zetten, kwam een einde aan deze muzikaal-literaire samenkomsten.
Sopraan Dorothee Mields en het Hathor Consort o.l.v. Romina Lischka laten ons met deze gloednieuwe cd (uitgegeven bij Ramée) het barokke Königsberg herleven, met vooral liederen van Heinrich Albert zelf. Deze liederen geven een mooi beeld van het politieke en artistieke leven in Königsberg, want Albert schreef ze voor de meest uiteenlopende gelegenheden (huwelijken, begrafenissen, verjaardagen, bezoeken van belangrijke personen aan Königsberg en andere officiële gelegenheden).
Naast muziek van Heinrich Albert klinkt ook werk van tijdgenoten van hem, zoals Heinrich Schütz, de leermeester van Albert, van Johann Hildebrand, Andreas Hammerschmidt, Samuel Scheidt, Johann Hermann Schein, Johann Bach en Johann Rist.
