Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Scala zaterdag 4 mei: Robert Le Diable van Giacomo Meyerbeer

Scala zaterdag 4 mei: Robert Le Diable van Giacomo MeyerbeerBlijf verwonderd!

Een grand opéra in vijf bedrijven in een concertante versie die te horen was in het PSK op 5 april. De opname werd gemaakt door de Munt.
Lisette OropesaSteven Harris

Lisette Oropesa

Robert Le Diable zorgde in 1831 voor de doorbraak van de grand opéra als genre, Meyerbeers naam lag op ieders lippen en zijn duivelse opera was -ook internationaal- bijna even populair als (bijna 30 jaar later) Faust van Gounod. In de loop van de 20e eeuw verdween dit werk uit het grote repertoire maar met de inhaalbeweging voor het genre van de grand opéra in de operahuizen, krijgt Robert le Diable opnieuw een podium, al is dat vaak in een concertante versie zoals in deze Muntproductie.

Wat Berlioz over deze opera beweerde, is de nagel op de kop en komt hierop neer: Meyerbeer combineert de Italiaanse belcantostijl met de kleurrijke orkestratie van de Duitsers en de Franse zin voor prosodie. Deze opera in concertante versie beluisteren met een symfonisch orkest zichtbaar op het podium is echt wel een feest. Meyerbeer experimenteert met specifieke orkestrale kleuren voor bepaalde personages of sferen, er zijn ongewone instrumentale combinaties te horen, mooie solo's voor een aantal instrumenten zoals de cello, de dwarsfluit of de althobo en er is spektakel met een indrukwekkende percussiegroep en een orgel dat weerklinkt in de kerkscène. Robert Le Diable is ook een echte zangersopera waarvoor je een topcast nodig hebt. Die krijg je in het PSK te horen met een weergaloze Lisette Oropesa als Isabella, een wereldster ondertussen, een Dmitry Korchak als Robert, zanger met de nodige stamina en prachtige heldere tenorstem ook in de vele acapella momenten en voorts de bas Nicolas Courjal als een bijzonder sonore en muzikale duivel. De Spaanse sopraan Yolanda Auyanet in de rol van Alice leek minder los te komen van haar partituur in deze concertante uitvoering. Koor en orkest waren indrukwekkend o.l.v. Evelino Pido. In het libretto is de meest spektakulaire scène het bacchanaal van de nonnen die verrijzen uit het graf om Robert te komen verleiden, maar in de muziek is dat niet het meest indrukwekkende moment. Het negentiende-eeuwse Parijse publiek moet zich verkneukeld hebben bij het zien van dit ballet, Degas maakte er zelfs twee schilderijen van. Meyerbeer maakt echter meer indruk met emotionele aria's, duetten of trio's. De aria van Isabella uit het vierde bedrijf waarin ze haar liefde uit voor Robert begeleid door althobo en harp, is zo'n onvergetelijk moment waarna het publiek minutenlang terecht applaudisseerde voor de diva en orkest.

Ook leuk om te weten: een prachtige roos is genoemd naar deze opera.

Robert le Diable: ballet door Edgar Degas
Robert le Diable: ballet door Edgar Degas
Robert le Diable roos
Robert le Diable roos
Sylvia Broeckaert over Robert Le Diable van Meyerbeer

Scala

Uw opera-avond.

Presentatie: Sylvia Broeckaert

Samenstelling: Sylvia Broeckaert en Felicia Bockstael

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via scala@klara.be

Elke zaterdag van 20 uur tot middernacht op Klara, klara.be en de Klara-app.
Omwille van auteursrechten zijn slechts bepaalde afleveringen te herbeluisteren via de site en de app.