Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Schubert - Pianosonates D840 & D850 - Shai Wosner

Schubert - Pianosonates D840 & D850 - Shai WosnerBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Shai Wosner, piano Label: Onyx 4073
Schubert - Pianosonates D840 & D850 - Shai Wosner

Schubert - Pianosonates D840 & D850 - Shai Wosner

Programma: Franz Schubert: Sonate in C voor piano D840 Reliquie - Zes Duitse dansen D820 - Hongaarse melodie D817 - Sonate in D voor piano D850

Pianist Shai Wosner werd in 1976 in Israël geboren. Daar kreeg hij vanaf erg jonge leeftijd een zeer brede en degelijke muzikale opleiding. Later trok hij naar de Juilliard School om er te studeren bij Emanuel Ax. Wosner zou daarna ook in de VS blijven wonen. U herinnert zich de naam Shai Wosner misschien nog, want in 1999 werd hij vierde bij de Koningin Elisabethwedstrijd. Op zijn eerste wereldwijd uitstekend ontvangen cd, ook voor Onyx, plaatste hij werk van Johannes Brahms naast dat van Arnold Schönberg, en hij verkende de verbanden en overeenkomsten tussen de muzikale taal van beide componisten. Met deze nieuwe opname verwerft hij meteen een plaats in de top van de boeiendste jonge Schubert-vertolkers van het ogenblik. Wosner begint zijn Schubert-recital ambitieus, met de Sonate in C D840, een werk dat Schubert nooit afmaakte (in het menuet en de rondo-finale kwam hij niet verder dan enkele schetsen), maar dat even voltooid lijkt als zijn achtste symfonie. Zo is het openingsmoderato, met zijn uitzonderlijke afmetingen, een van de meest perfect uitgebouwde delen in sonatevorm van Schubert. Het is een stuk met bijna symfonische dimensies, en precies zo pakt Shai Wosner deze muziek aan. Zijn stijl is daarbij sereen en diepzinnig, sober en kalm, zijn pianoklank vol en rijk. Tegelijk slaagt hij er moeiteloos in de spanning vast te houden en de opbouw helder en transparant te presenteren. Mooi ook hoe hij in het andante de aangrijpende nostalgie van het eerste thema, in een sobere lyrische stijl, laat overgaan in de tedere troost van het tweede thema. Twee korte werkjes, de delicaat en verfijnd uitgevoerde Duitse dansen D820 en de Hongaarse melodie D817 (een ontdekking!), waarin Wosner op een bijzonder mooie manier de volkse klanken van een cimbalom oproept, leiden naar het andere grote werk op deze cd: de pianosonate in D D850. Hierin overheersen kracht en speelvreugde (openingsdeel), sonorisch raffinement (con moto) en een speelse poëzie (slotrondo). Een erg mooi recital dat ook nog eens voortreffelijk werd opgenomen.

Bart Tijskens

Klara's oordeel