Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Shostakovich : symfonie 3 & 14 - Mariss Jansons

Shostakovich : symfonie 3 & 14 - Mariss JansonsBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Larissa Gogolewskaja, sopraan; Sergei Aleksashkin, bas; Chor und Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Mariss Jansons Label: Emi Classics 0946 3 56830 2 8
Shostakovich : symfonie 3 & 14 - Mariss Jansons

Shostakovich : symfonie 3 & 14 - Mariss Jansons

Programma: Dimitri Shostakovich: symfonie nr. 3 “first of May”; symfonie nr. 14

Dat de platenmaatschappijen in het honderdste geboortejaar van Dmitri Shostakovitch een extra tandje bijzetten in hun “verjaardagsreleases” is een prettig gegeven, zeker als ze ons daarbij verblijden met de hiervoorliggende uitstekende opname van de symfonieën 3 en 14. Het betreft het sluitstuk van een integrale opname die dirigent Maris Janssons ondernam over verscheidene jaren, maar met diverse orkesten (o.a. de Berliner, Concertgebouworkest...). Het fraaie resultaat kan je nu trouwens ook in één mooi uitgegeven verzamelbox verkrijgen. Samen met de tweede symfonie zijn nummer 3 en 14 de enige uit zijn imposante reeks van 15 waarin de componist niet alleen het orkestapparaat laat spreken maar ook vocale middelen aanwendt. Bij de derde symfonie (1930), die losjes gemodelleerd werd op Beethovens negende, leidt dat tot een slotkoor waarin de vreugdes van de revolutie bezongen worden. Toch blijft deze jeugdsymfonie (Shostakovich is dan 21) een beetje hangen als een dappere poging om een flamboyante vrijbuitersmentaliteit te vatten in een door de staat opgelegd keurslijf van eenduidige, massa-gerichte propaganda. Veertig jaar scheiden de 3de en de 14de symfonie, maar ook in het opzet is er nauwelijks een groter contrast denkbaar. Shostakovich heeft anno 1969 een lang en,om het eufemistisch uit te drukken, niet zo eenvoudig leven achter de rug. In zijn nadagen schrijft hij deze sombere symfonie als een soort oratorium opgedragen aan de dood. Een sopraan en een bas, begeleid door strijkers en slagwerk, vertolken afwisselend (met uitzondering van het slotlied van Rilke) teksten die zwart als de nacht Shostakovich’ fascinatie maar ook afschuw en onmacht tegenover de dood uitschreeuwen. Maris Janssons heeft een grote empathie met deze muziek (hij groeide op in Leningrad, waar zijn vader assistent was van Yvegeny Mravinsky). Zijn vertolkingen zijn niet excessief of brutaal maar eerder gebalde en expressieve lezingen van de partituur... het uitmuntende koor en orkest van de Bayerische Rundfunk en de twee solisten ,Larissa Gogolewskaja en Sergei Aleksashkin zijn hierbij gedroomde partners.

Piet Van Bockstal

Klara's oordeel