Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Nu op Klara:

Sunjeev Sahota, Het Jaar van de Gelukszoekers

Sunjeev Sahota, Het Jaar van de GelukszoekersKunst & Cultuur, Boek

Volgens journaliste Catherine Vuylsteke is Het Jaar Van De Gelukszoekers een noodzakelijk boek. Bovendien is het ontzettend meeslepend geschreven.
Cover van het boek Het Jaar van de Gelukszoekers

Sunjeev Sahota, Het Jaar Van De Gelukszoekers, uitgeverij Prometheus

Het Jaar van de Gelukszoekers is de tweede roman van de Britse schrijver Sunjeev Sahota. Het boek kwam terecht op de shortlist van de prestigieuze Man Booker Prize en is nu ook in het Nederlands verschenen.

Centraal staan vier Sikh, drie jonge mannen en een jonge vrouw. De mannen komen allemaal uit India en werken in de Engelse industriestad Sheffield op een bouwwerf.

Randeep heeft een visumbruid (Narinder) en komt uit de lage middenklasse. Zijn vader is een overheidsambtenaar. Hij is naar Groot-Brittannië 'gevlucht' nadat hij oneervol is weggestuurd van de universiteit. Hij heeft er een medestudente aangerand. Avtar is de zoon van een kleine winkelier. Hij heeft een nier moeten verkopen om de overtocht naar Groot-Brittannië te kunnen betalen, waar hij nu zogenaamd studeert (maar alleen om een visum te krijgen). Tochi is een chamar, een kasteloze. Zijn achtergrond is ontzettend tragisch. Door de opkomst van de extremistische hindoe-organisaties - die hun gramschap botvieren op de kastelozen - wordt zijn hele familie uitgemoord. Narinder is een erg vroom Sikh-meisje dat in Groot-Brittannië opgroeide in een zeer conservatieve familie. Ze heeft haar moeder op jonge leeftijd verloren en gaat elk jaar op bedevaart naar India. Door een geheel van gebeurtenissen raakt ze ervan overtuigd dat ze 'iemand moet helpen'. Daarom trouwt ze uiteindelijk met Randeep om hem een visum te bezorgen.

Het boek legt twee werelden bloot, die Sahota zeer goed kent. Enerzijds is er de voorgeschiedenis van de personages in India, met alle corruptie, inhaligheid en onwaarschijnlijke kastediscriminatie. En anderzijds: Groot-Brittanië, waar de personages semi-illegaal leven en voortdurend bang zijn voor een inval van de politie.

In dat opzicht is het een erg 'noodzakelijk boek': het toont ons een keiharde wereld die we volstrekt niet kennen, terwijl die mensen hier wonen en werken. Enerzijds portretteert Sahota ontzettend veerkrachtige mensen die doorzetten zelfs al zijn ze dodelijk vermoeid, ziek en wanhopig. Ze blijven zoeken naar werk, naar kansen. Daarnaast is het een meedogenloze wereld. Geen moment wordt er getwijfeld om de job van iemand anders in te pikken, het geld te stelen ... Het is elk voor zich, zonder meer. 

Portret van de Britse schrijver Sunjeev Sahota

Sunjeev Sahota, Foto: Sutton - Hibbert/Rex

Sunjeev Sahota groeide zelf op in Sheffield, waar deze roman zich afspeelt. Hij is het kleinkind van Sikh die in de jaren zestig naar Groot-Brittannië zijn gekomen. Ze raakten alles kwijt bij de Partition, de opdeling van het Britse koloniale rijk in India en Pakistan in 1947. De grootouders van Sahota woonden namelijk in Pakistan, dat aan de moslims werd toebedeeld.

Sahota las als kind nooit boeken. Hij ontdekte literatuur pas op zijn 18de, toen hij wachtend op een vlucht naar India op de luchthaven Middernachtskinderen van Salman Rushdie kocht (zijn schitterende boek over de geboorte van India en Pakistan in 1947). In de zeven jaar die volgen, las hij erg veel en uiteindelijk besloot hij op zijn 25ste zelf ook te gaan schrijven. Ondertussen werkte hij als softwareontwikkelaafr bij een financieel bedrijf. Die baan gaf hij op nadat zijn tweede roman, Het Jaar van de Gelukszoekers dus, genomineerd werd voor de Man Booker Prize.

Ook zijn eerste roman,Ours Are The Streets, leunt aan bij de actualiteit. Daarin vertelt Sahota over de radicalisering van een Indiase jongen in Groot-Brittannië. Zelf zegt hij te willen schrijven over werelden die hij kent, dus alles wat op het breukvlak van India en Groot-Brittannië ligt. Zijn volgende roman zou gaan over een familie die net zoals zijn grootouders alles kwijtraakte bij de Partition.

Het Jaar van de Gelukszoekers is ontzettend meeslepend. Je wil als lezer voortdurend weten hoe het verder gaat. Bovendien is het boek erg authentiek. Sahota baseerde zich voor de creatie van zijn personages op de verhalen die hij in India hoorde, van mensen die het geprobeerd hadden in Groot-Brittannië. Ook de recente politieke geschiedenis leverde inspiratie. (met name de opkomst van het hindoe-nationalisme, en de kwalijke gevolgen daarvan).

Ik heb er zelf maar één ding op aan te merken: Randeep, die de medestudente aanrandt, en die ook moedwillig een ongeval veroorzaakt om een baan te scheppen voor zijn vriend Avtar, heeft daar geen wroeging over. Tegelijk wordt daar niets mee gedaan. De karakterontwikkeling kon dus beter.

Catherine Vuylsteke

Pompidou

Klara’s dagelijkse ontmoeting met de wereld van de kunst. Chantal Pattyn en Nicky Aerts nodigen een ‘guest of honour’ uit en laat ook andere gasten aan de studiotafel plaats nemen. Alles voor de Kunst!

Presentatie: Chantal Pattyn / Nicky Aerts

Contact: pompidou@klara.be

Pompidou wordt als podcast aangeboden.