Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Sylvia Broeckaert bekeek Mozarts Der Schauspieldirektor in de Munt

Sylvia Broeckaert bekeek Mozarts Der Schauspieldirektor in de Munt Klassieke muziek

Schelmenstreek van drie theaterdirecteurs die aanzet tot nadenken.
Der Schauspieldirektor in de MuntHugo Segers

Der Schauspieldirektor in de Munt

Met hun gezamenlijke productie, concept en bewerking van dit muziektheaterstuk van Mozart plaatsen Peter De Caluwe (de Munt), Michael De Cock (KVS) en Fabrice Murgia (Thêatre National) wel wat belangrijke vraagtekens bij de huidige situatie waarin theaters nog niet open mogen.

De keuze van Der Schauspieldirektor is niet toevallig want het stuk dat bestaat uit een lange proloog en een korte opera gaat over het theaterwezen zelf, meer bepaald de economische besognes, castingproblemen en onderlinge rivaliteit tussen performers.

Omdat het libretto wat gedateerd is, wordt het nu bij sporadische opvoeringen meestal geactualiseerd, dus dat is niet nieuw. De eerste zin uit het origineel is alvast een godsgeschenk voor theatermakers in deze tijden: "Herr Direktor, wir haben Permission!". Ze mogen spelen maar dan moeten nog heel wat hindernissen overwonnen worden. Er is die "sacré coco 19" met een lege zaal en een onthutste theaterdirecteur (weergaloos vertolkt door actrice Mieke De Groote) die verneemt dat het publiek thuis blijft en alleen recht veert om een biertje te halen bij de streaming. De sponsor Eiler (acteur Achille Ridolfi) smeekt de theaterdirecteur om zijn minnares -een actrice- te engageren want door de lockdown is die haar zinnen aan het verliezen en voert monologen op voor haar Siamese kater.

Om de voorstelling muzikaal wat meer te stofferen zijn extra's toegevoegd zoals Mozarts concertaria Vorrei spiegarvi, oh Dio. Dat zorgt voor een kippenvelmoment in de combinatie van twee zwarte dansers (Nadine Baboy en Hervé Loka Sombo) backstage een soort breakdance uitvoerend op de tonen gezongen op het Munttoneel door sopranen Simona Saturova en Lenneke Ruiten die deze aria voor de gelegenheid delen. 

Sterke acteurs, het kruim van de Mozartzangers: naast Saturova en Ruiten ook tenor Yves Saelens en bariton Dietrich Henschel, een verfijnde directie van Alain Altinoglu, een inkijk in het theater dankzij streaming zowel achter als voor de schermen, een puike bewerking tot een echt Belgisch stuk (in het Frans én het Nederlands), de vele knipogen naar de actuele problematiek en naar Mozarts tijd (met o.m. ook een parodie op Le Malade Imaginaire van Molière), maken deze voorstelling bijzonder gevarieerd, boeiend, amusant, maar ook geladen met de nodige maatschappijkritiek.

Sylvia Broeckaert

Nog te beleven op de website van de Munt tot 26 februari, een kaartje heb je voor 10 euro.

Sylvia bij Olav over der Schauspieldirektor

Fidelio

Fidelio, uw trouwe gezel op zondagmiddag, neemt u mee in een denkbeeldige opera met alles erop en eraan: een spetterende ouverture, een aandoenlijke aria, een dromerig duet of een levendig ensemble. Een imaginair concert krijgt u er bovenop met heel wat kamermuziek, concerto’s of symfonisch werk en de zangers blijven aanwezig om ons een liedbundel aan te prijzen, een cantate of aanstekelijke koormuziek en wie weet ook nog een verrassend toemaatje.

Presentatie: Sylvia Broeckaert

Samenstelling: Sylvia Broeckaert

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via fidelio@klara.be

Fidelio, elke zondag van 15 tot 18 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 2 weken lang te herbeluisteren via de site en de app.