Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Theater met de Allerhoogste?! Missa Solemnis van Beethoven

Theater met de Allerhoogste?! Missa Solemnis van Beethoven Klassieke muziek, CD

Harmonia Mundi France

Missa Solemnis

Wie?

René Jacobs stelt na zijn opname van Leonore (de eerste versie van Fidelio) van Beethoven nu de Missa Solemnis voor. 

Wat?

Naast een kleine mis componeerde Beethoven ook een grootse Missa Solemnis voor solisten, koor en orkest. Deze nieuwste opname is een studio-opname die dateert van mei 2019, gemaakt in Berlijn. 

Waarom moet u dit horen?

We zijn ondertussen redelijk vertrouwd met de manier waarop René Jacobs uitgesproken religieuze muziek naar een 21ste eeuws publiek brengt. Zijn interpretaties van de passies van Bach hebben voor- en tegenstanders. Te veel theater en franje, te weinig diepgang vanuit de tekst. Jacobs is het daar uiteraard niet mee eens, en benadrukt dat hij net tekst en muziek zo innig mogelijk wil verbinden. 

Met zijn versie van de Missa Solemnis van Beethoven zullen dezelfde opmerkingen weer komen bovendrijven. Jacobs is inderdaad een man van het theater, van contrasten, van dansende ritmes. En hoort zo'n aanpak bij deze grote mis van Beethoven? Dat zal vooral van de smaak en het verwachtingspatroon van elke luisteraar afhangen. Wanneer de bas het woord Miserere zingt, dan doet hij mij denken aan een geharnaste man uit De Toverfluit van Mozart. Wanneer de stem van de tenor in het Kyrie uit koor opstijgt, dan hoor ik Florestan die in de opera Fidelio vanuit zijn donkere kerker God aanroept. Onlogisch is dat allemaal niet, integendeel. Fidelio is bij momenten een Mis van de Vrijheid, en de Missa Solemnis kan overkomen als een opera over het Mysterie. René Jacobs benadrukt net dat element bij Beethoven : de humanist, de man die menslievendheid prijst, broederschap in plaats van vijandschap. En dan zit je heel dicht bij de symboliek van de Zon in De Toverfluit.

De solisten, het koor en orkest volgen Jacobs perfect in zijn visie. Niemand steelt de show als individu. Het is groepswerk. Een gemeenschappelijke ode.

Alleen : een ode aan wie of wat. Wie zweert bij de theatrale rijkdom van deze muziek, die kan terecht bij deze nieuwe opname. Wie van de Missa Solemnis verwacht dat die vooral een diepgaande belijdenis is, die kan beter z'n heil zoeken bij iemand als Harnoncourt. 

Of hoe de visie van een dirigent weldegelijk een meesterwerk ten diepste kan kleuren. 

Praktisch?

Ludwig van Beethoven - Missa Solemnis

Polina Pasztircsák (sopraan), Sophie Harmsen (mezzo), Steve Davislim (tenor), Johannes Weisser (bariton)

Freiburger Barockorchester, RIAS Kammerchor, René Jacobs

Harmonia Mundi HMM902427

Mark Janssens 

Mark Janssens over de Missa Solmenis van Beethoven door Freiburger Barockorchester & RIAS Kammerchor olv René Jacobs