Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Usher van Annelies Van Parys en Gaea Schoeters in Opera Ballet Vlaanderen: Griezelen op hoog niveau

Usher van Annelies Van Parys en Gaea Schoeters in Opera Ballet Vlaanderen: Griezelen op hoog niveauBlijf verwonderd!

Sylvia Broeckaert bekeek 'Usher', een coproductie van Opera Ballet Vlaanderen, Staatsoper Berlijn en Folkoperan Stockholm in samenwerking met Muziektheater Transparant, die al eerder veel lof van de internationale pers kreeg en werd genomineerd voor een Opera Award.
UsherAnnemie Augustijns

Usher

In de hernieuwde, gestreamde versie vanuit Theater 'T Eilandje in Antwerpen zit het kamerorkest niet langer op het toneel maar in de orkestbak en er werd nog wat gesleuteld aan het libretto en de partituur.

Usher is in elk geval geen reconstructie van de onafgewerkte opera La chute de la maison Usher van Claude Debussy maar wel een nieuwe opera gebaseerd op enkele overgeleverde muziekfragmenten van de Franse meester die zijn opera niet meer kon voltooien.

De orkestratie (met veel koperblazers) van Van Parys staat mijlenver af van de stijl van Debussy en haar spectrale toonspraak verleent totaal nieuwe klankkleuren aan het geheel waarin overigens die overgeleverde fragmenten vloeiend zijn verwerkt. Van Parys schrijft zeer goed voor de zangstem en wat mij betreft mag ze zich nog wat meer laten gaan in een uitbundige lyriek, ze is er perfect toe in staat.

"De enige echte gevangenis is de angst"

Dat blijkt bijvoorbeeld in de uitwerking van de vocaliteit voor het personage Madeline, grandioos vertolkt door de Zweedse sopraan Alexandra Büchel. Baritons Ivan Thirion (een Belg) en Martin Gerke (een Duitser) zijn heel goed gecast als de angstige Roderick en zijn vriend die hem een hart onder de riem komt steken met rationele bedenkingen zoals: "De enige echte gevangenis is de angst".

In vorige producties in Berlijn (1918 en 1920) werd de rol van de dokter gezongen door een bariton. Nu is het de Spaanse tenor Daniel Arnaldos (voormalig lid van het Jong Ensemble OBV) die ietwat aan kracht mist in de lagere passages voor zijn rol maar een heel andere uitstraling geeft aan dit duistere personage: heimelijk en gevaarlijk. Op een bijna elegante manier voert hij de totale angstpsychose ten top in het huis van Usher. Alsof dat nog niet genoeg is wil hij de hele wereld aan zijn macht onderwerpen door de nood te creëren aan een sterke leider. Het is een actuele politieke boodschap die hier toegevoegd wordt aan het oorspronkelijke verhaal van Edgar Allan Poe maar die deze opera niet persé krachtiger maakt. Aan een avondje griezelen op hoog niveau hadden we misschien wel genoeg.

Sylvia Broeckaert

Nog tot midden maart te beleven op de website van Opera Ballet Vlaanderen via streaming, een kaartje kost 10 euro en vanaf 3 april opnieuw te bekijken op VRTNU in het kader van Podium 19.

Sylvia Broeckaert bij Olav over Usher in OBV

Fidelio

Fidelio, uw trouwe gezel op zondagmiddag, neemt u mee in een denkbeeldige opera met alles erop en eraan: een spetterende ouverture, een aandoenlijke aria, een dromerig duet of een levendig ensemble. Een imaginair concert krijgt u er bovenop met heel wat kamermuziek, concerto’s of symfonisch werk en de zangers blijven aanwezig om ons een liedbundel aan te prijzen, een cantate of aanstekelijke koormuziek en wie weet ook nog een verrassend toemaatje.

Presentatie: Sylvia Broeckaert

Samenstelling: Sylvia Broeckaert

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via fidelio@klara.be

Fidelio, elke zondag van 15 tot 18 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 2 weken lang te herbeluisteren via de site en de app.