Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Vivaldi - Bajazet - Fabio Biondi

Vivaldi - Bajazet - Fabio BiondiBlijf verwonderd!

Uitvoerders: David Daniels, contratenor; Ildebrando D'Arcangelo, bas-bariton; Marijana Mijanovic, mezzosopraan; Elina Garanca, mezzosopraan; Vivica Genaux, mezzosopraan; Patrizia Ciofi, sopraan; Europa Galante o.l.v. Fabio Biondi Label: Virgin Classics 545676-2
Vivaldi - Bajazet - Fabio Biondi

Vivaldi - Bajazet - Fabio Biondi

Programma: Antonio Vivaldi: Bajazet RV703

De opera 'Bajazet' van Vivaldi is het resultaat van heel wat sprokkelwerk. De intrige kenden we grotendeels al van 'Tamerlano' van Handel. Voor de muziek leende de componist een en ander van enkele collega's (Hasse, Giacomelli en Broschi), maar hij putte ook uit zijn eigen reserve (een half dozijn eerder verschenen opera's). Daarbij bracht hij allerlei wijzigingen aan, met het oog op een bepaald personage, de dramatische situatie en de kwaliteiten van zijn uitvoerders. Voor de belangrijke scènes in 'Bajazet' - het einde van het tweede bedrijf, wanneer Bajazet het 'verraad' van Asteria ontdekt, en de grote crisis in het derde bedrijf, wanneer zij besluit om de tiran te doden - schreef Vivaldi volledig nieuwe muziek, en die behoort tot het beste van zijn gehele lyrische oeuvre. Op deze opname werd het werk van Vivaldi dan nog eens voltooid door de uitvoerders: in het manuscript ontbraken er drie aria's, en die moesten vervangen worden. Samengevat rust deze 'Bajazet' dus op vier pijlers: nieuwe muziek van Vivaldi, oude muziek van Vivaldi, vreemde muziek gekozen door Vivaldi en muziek van Vivaldi gekozen door vreemden volgens de werkwijze van Vivaldi... Belangrijker is dat u gewoon luistert naar en geniet van dit prachtige werk met zijn perfecte kararkterisering van de verschillende personages en zijn hechte psychologische eenheid. Want Fabio Biondi heeft voor deze barokopera wel een bijzonder fraaie bezetting bijeengebracht. Marijana Mijanovic is een subtiele en gevoelige Asteria (bijvoorbeld in de aria 'Stringi le mie catene' en vooral in de aria 'La Cervetta timidetta' met obligate viool). Opvallend is ook de mooie interpretatie van Bajazet door Ildebrando D'Arcangelo, die zingt met een nobele, uitzonderlijke rijke bariton, zoals in de aria 'Dov'è la figlia'. Met zijn parelende vocalises lijkt contratenor David Daniels (als Tamerlano) eerder een gevoelige geliefde dan een bloeddorstige tiran, maar zijn stijl is erg geraffineerd. Vivica Genaux brengt als prinses Irene een korte, maar erg krachtige bijdrage, o.a. in de Farinelli-aria's 'Sposa, son disprezzata' en 'Qual guerriero in campo armato'. Patrizi Ciofi tenslotte, is ideaal als Idaspe, en zij heeft geen moeite met de vocale watervallen in 'Anche il mar' of met de zoete parfums in het verrukkelijke 'Nasce Rosa'. Fabio Biondi leidt het geheel met veel kracht en dynamiek, en met veel zorg voor de dramatische eenheid van het werk. Een sterk voorbeeld daarvan is de magnifieke samenhang aan het slot van het tweede bedrijf. En nu maar hopen dat dit werk zijn weg ook naar de muziektheaters vindt! (Deze uitgave bevat ook een DVD van 30 minuten met daarop live-registraties van de opnamesessies, waarin elk van de solisten een aria vertolkt.)

Bart Tijskens

Klara's oordeel