Waarom luisteren we het liefst naar geluiden die ons bekend in de oren klinken?Blijf verwonderd!

Tomas Serrien
Heb je al eens geluisterd naar Hindoestaanse Dhrupad-muziek, naar een Gisalo uit Papoea-Nieuw-Guinea of gezangen van de Zwartvoetindianen? Zegt het jou iets om een muziekstuk dat 639 jaar duurt te beluisteren? Gevolgd door de noiseperikels van Maso Yamazaki? Of vind je dat geen muziek?
Tomas Serrien tracht in 'Hoor' te achterhalen waarom we het liefst luisteren naar geluiden die ons bekend in de oren klinken. Aan de hand van een brede waaier muziekstukken nodigt hij ons uit om te ontdekken hoe bepaalde verwachtingen onze muziekervaring beïnvloeden.
Zo leer je op een andere manier luisteren naar muziek die je misschien ‘storend’, ‘stil’, ‘vreemd’, ‘geplagieerd’, ‘lawaaierig’, ‘langdradig’, ‘lelijk’, ‘ongemakkelijk’ of ‘exotisch’ vindt.
Ontdek in 'Hoor' een rijkdom aan geluiden en begrijp beter wat het betekent om muziek te beleven. Tomas Serrien selecteerde voor dit boek zo'n 130 uur muziek. Op deze pagina vind je alle muziekstukken die vermeld worden in het boek.
"Hoor" verscheen op 26 april bij Uitgeverij Houtekiet. Meer informatie of je exemplaar bestellen kan via deze link.
Eerder verscheen van Tomas Serrien onder andere het boek 'Klank': een filosofie van de muzikale ervaring.
Herbeluister het gesprek in Music Matters.


