Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Wagner - Der fliegende Holländer - Marek Janowski

Wagner - Der fliegende Holländer - Marek JanowskiBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Matti Salminen, bas; Ricarda Merbeth, sopraan; Robert Dean Smith, tenor; Silvia Hablowetz, mezzosopraan; Steve Davislim, tenor; Albert Dohmen, bas-bariton; Rundfunkchor Berlin; Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin o.l.v. Marek Janowski Label: Pentatone classics PTC 5186 400
Wagner - Der fliegende Holländer - Marek Janowski

Wagner - Der fliegende Holländer - Marek Janowski

Programma: Richard Wagner: Der fliegende Holländer

Een van de meest ambitieuze operaprojecten van dit moment komt van dirigent Marek Janowski. Samen met het Radio Symfonie Orkest Berlijn brengt hij de tien belangrijkste opera’s van Richard Wagner uit op cd. De aanleiding is de tiende verjaardag van het cd-merk Pentatone, een label dat opgericht werd door ex-medewerkers van het ter ziele gegane Philips-classics. De Wagner-opnames zijn het resultaat van concertante opvoeringen, en geen live-registraties in de opera. En dat is een heel bewuste keuze van Janowski. Hij ergert zich aan wat er tegenwoordig te zien is in de operahuizen. Vooral de ensceneringen waarin wat er op het toneel te zien is nauwelijks iets te maken heeft met waar de muziek over gaat, zijn hem een doorn in het oog. Maar gelukkig is dit project, dat tot in het voorjaar van 2013 zal lopen, geen anti-statement. Het wil een duidelijke liefdesverklaring zijn aan de muziek van Wagner. Wat meteen opvalt in de benadering van Janowski is dat hij voor een ensemble-aanpak kiest. Het orkest en de zangers vertellen een groot verhaal en ze doen dat binnen hetzelfde kader en niet vanuit een doorgedreven individualisme. Van bij de ouverture is het duidelijk dat Janowski zijn eerste etappe in dit Wagner-project, Der Fliegende Holländer, niet beschouwt als een klankorgie. Dit in tegenstelling tot de opname met Von Karajan en een voortreffelijke José Van Dam. In deze nieuwe opname zijn de uitbarstingen van het orkest en de zangers ondergeschikt aan het verloop van het drama. Hier en daar zal er dus wel kritiek komen op deze aanpak: dat Janowski lef mist en alles wat op z’n beloop laat. Maar dat kan slechts een indruk zijn na een eerste beluistering. Deze aanpak vraagt om rijping en geduld. Het is vertellende en daardoor net verwonderende Wagner i.p.v. muziek die je van je sokken blaast. Koor, orkest en solisten doen hun best om deze traditionele, maar efficiënte aanpak van de dirigent te volgen. Der Fliegende Holländer maakt nieuwsgierig naar wat nog komt. Deze maand verschijnt al de opvolger: Die Meistersinger von Nürnberg. Dit project zou wel eens meer nieuwe Wagner-fans kunnen opleveren dan alle moderne ensceneringen samen.

Mark Janssens

Klara's oordeel