Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Wrange "triomf van het leven" in Die Tote Stadt van Korngold in de Munt

Wrange "triomf van het leven" in Die Tote Stadt van Korngold in de MuntBlijf verwonderd!

tenor Roberto Saccà en sopraan Marils PetersenSimon Van Rompay

tenor Roberto Saccà en sopraan Marils Petersen

Het mag een klein wonder heten dat de première kon plaats vinden aan de vooravond van nieuwe, verstrengde maatregelen in de cultuursector. Zo'n 560 mensen -waaronder uw nederige operadienares- woonden een "covid compatibele" voorstelling bij met verse, door het zaalpersoneel aangereikte mondmaskers en met de nodige afstand tussen de bubbels. Ook de setting voor de opera is heel erg doordacht met het orkest achteraan op het toneel, gescheiden van de zangers door plexi wanden. De actie vindt plaats op de overdekte orkestbak en deels vooraan in het auditorium maar dan zetten de zangers een mondmasker op voor de veiligheid van het publiek. 

Korngold was een jonge twintiger toen hij deze opera schreef. Hij wilde het symbolistische verhaal "Bruges-la-Morte" van Rodenbach zien als "een triomf van het leven". Dat was de werktitel bij het libretto dat hij samen met pa Julius Korngold (een berucht recensent) schreef. Daarin zal de treurende weduwnaar Paul niet zoals in het boek zijn nieuwe vriendin Marietta ombrengen, maar wel tot een loutering komen na een nare droom waarin hij haar beschimpt en vermoordt. Hij wordt namelijk wakker wanneer de huishoudster, Marietta opnieuw binnen laat die haar paraplu had vergeten na een kort bezoek aan Paul. Die beseft nu dat hij de demonen uit het verleden achter zich moet laten.

De Poolse regisseur Marius Trelinski zorgt met zijn filmische en heftige interpretatie van het verhaal voor een nieuw boeiend spanningsveld tussen waan en werkelijkheid. We weten het als publiek niet zo goed maar het lijkt erop dat Paul zowel zijn vrouw ombracht als de danseres Marietta. De droomsequentie in het tweede bedrijf (die hier overdadig wordt uitgebeeld met o.m. vrouwen in SM-pakjes en een bloederige clown) en de terugkeer van Marietta aan het einde zijn waanbeelden, de ruzies met haar en de moord zijn de werkelijkheid. Er is weinig loutering dus in deze enscenering die het beeld schetst van een psychopaat met fanatiek religieuze trekjes en het roept zeker vragen op over de relaties tussen mannen en vrouwen tot op vandaag. De videobeelden op groot scherm zijn ontluisterend en dan denk ik vooral aan een terugkerend beeld van een vrouwenlichaam in toenemende staat van ontbinding. Het decor en de belichting ogen ook al kil met grote transparante blokken op het toneel waarin de protagonisten geregeld opgesloten zitten. De band met onze huidige toestand in de pandemie is duidelijk en het emotionele isolement in de voorstelling komt dan ook hard binnen. 

Alleen jammer dat de verwijzing naar de actualiteit nog verder wordt doorgedreven door de protagonisten Paul en zijn vriend Frank te laten bekvechten met mondmaskers op, de vocale glans wordt daardoor voor even opgeofferd. Want op vocaal vlak is deze productie bijzonder sterk bezet met als uitschieter sopraan Marlis Petersen als Marietta, een rol die ze al meermaals zong en waarvoor ze bekroond werd. Een puntgave dictie en groot acteerwerk in combinatie met een helder maar ook romig sensueel stemgeluid ... het is weinig sopranen gegeven. Tenor Roberto Saccà als een emotionele vuurberg in de rol van Paul blijft helemaal overeind in zijn partij met een meedogenloos hoge tessituur. Bariton Dietrich Henschel (een geliefd zanger in de Munt) als Frank beantwoordt helemaal aan mijn verwachtingen met zijn wonderlijke podium présence . Alt Bernadetta Grabias (in 2008 de derde laureate tijdens de KEW zang) is de keurige ietwat griezelige huishoudster en zij brengt vocale topmomenten net zoals bariton Nikolay Borchev in zijn lied van Pierrot.

Het ingeperkte Muntorkest o.l.v. Lothar Koenigs speelt ongetwijfeld de nieuwe gereduceerde partituur à la perfection maar er gaat helaas wel wat van de orkestklank verloren in deze coronaproof opstelling. Als publiek moet je kunnen zwelgen in de sensuele, overdadige orkestratie van Korngold. Dat genot zullen we even moeten uitstellen tot in betere tijden. Voor wie er nog bij kan zijn, wachten alvast een intrigerende enscenering en vocale topprestaties. 

Sylvia Broeckaert

 

Fidelio

Fidelio, uw trouwe gezel op zondagmiddag, neemt u mee in een denkbeeldige opera met alles erop en eraan: een spetterende ouverture, een aandoenlijke aria, een dromerig duet of een levendig ensemble. Een imaginair concert krijgt u er bovenop met heel wat kamermuziek, concerto’s of symfonisch werk en de zangers blijven aanwezig om ons een liedbundel aan te prijzen, een cantate of aanstekelijke koormuziek en wie weet ook nog een verrassend toemaatje.

Presentatie: Sylvia Broeckaert

Samenstelling: Sylvia Broeckaert

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via fidelio@klara.be

Fidelio, elke zondag van 15 tot 18 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 2 weken lang te herbeluisteren via de site en de app.